Nutki

Nauczyciele: Aneta Zabrodzka, Olga Wójcik
Opiekunka: Renata Kwapisz

Nutki – to już nie małe dzieciaki,
ale przedszkolne średniaki!
Zawsze są radosne, wesołe, wspaniałe,
uwielbiają codzienną zabawę.

Przedszkolne Ciocie uczą je wszystkiego,
zwłaszcza tego, jak być dobrym kolegą.
Jak przywitać się każdego ranka
i pożegnać, gdy jest czas „odbieranka”.

Przypominają o grupowych umowach,
a także o magicznych słowach.
Powtarzają: „Mówcie przepraszam, proszę, dziękuję,
przecież to nic nie kosztuje”.

Grupa Nutek to fajne dzieciaki,
zieloną salę mają rozrabiaki.
Tu zawsze jest świetna zabawa,
nawet nauka to super sprawa!!!

 MARZEC

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”
  • Rozbudzanie zainteresowań zwierzętami hodowanymi na wsi – ich wyglądem, wydawanymi odgłosami, miejscem zamieszkania, sposobem odżywiania.
  • Wyjaśnienie konieczności dbania o zwierzęta i zwrócenie uwagi na rolę jaką pełnią w życiu człowieka, do czego są potrzebne.
  • Utrwalanie orientacji w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za, przed, w.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania – grupowanie zwierząt wg określonej cechy i uzasadnienie wyboru.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „ W ZAGRODZIE MAŁGOSI”

(E. Michałowska)

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: hau, hau, hau.

Kotek miałczy miau, miau, miau.

Kura gdacze: kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: be, be, be.

Koza meczy: me, me, me.

Indor gulgocze: gul, gul, gul.

Krowa ryczy: mu, mu, mu.

Konik parska: prr, prr, prr.

A pies warczy: wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta,

aż Małgosia jeść im da.

 

 

 

PIOSENKA „STARY DONALD FARMĘ MIAŁ”
(autor nieznany )

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie świnkę miał

ijaj i jaj O!

świnka chrum, chrum chrum,

świnka chrum, chrum chrum,

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie krówkę miał

ijaj i jaj O!

Krówka muu, muu, muu

Krówka muu, muu, muu

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie konia miał

ijaj i jaj O!

Konik I ha, ha

Konik I ha, ha

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kozę miał

ijaj i jaj O!

Koza me, me, meee

Koza me, me, meee

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kurkę miał

ijaj i jaj O!

kurka Ko, Ko, Ko

kurka Ko, Ko, Ko

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie pieska miał

ijaj i jaj O!

Piesek Hau, Hau, Hau

Piesek Hau, Hau, Hau

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kotka miał

ijaj i jaj O!

Kotek Miau, miau, miau

Kotek Miau, miau, miau

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie myszkę miał

ijaj i jaj O!

Myszka Pi, pi, pi

Myszka Pi, pi, pi

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

LUTY

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Karnawał”
  • Przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania – grupowanie przedmiotów wg określonej cechy i uzasadnienie wyboru.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

      2. „Domowi ulubieńcy”

  • Rozbudzanie zainteresowań domowymi zwierzętami – wygląd, jedzenie, zwyczaje.
  • Uświadomienie dzieciom konieczności dbania o domowe pupile i zwrócenie uwagi na właściwe traktowanie zwierząt.
  • Utrwalanie orientacji w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za, przed.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania i uzasadniania wyboru.
  • Doskonalenie liczenia.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i koncentracji.
  • Śpiewanie piosenek i udział w zabawach tanecznych.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej.

WIERSZ „ JAK KARNAWAŁ TO KARNAWAŁ”

(Natalia Łasocha)

Gra muzyka w rytmie samby,

cala sala tańczy.

Dzieci będą pląsać żwawo,

póki sił im starczy.

Już wirują serpentyny,

tupią małe nóżki.

A balony podskakują,

obijając małe brzuszki.

Tylko jeden pulchny balon

siedzi w kacie sali

i odwagi mu brakuje,

jest bardzo nieśmiały.

Nagle, co to? Balon wpada

w rączki małej Zosi.

Już dziewczynka podrygując

do tańca go prosi.

Jak karnawał, to karnawał,

czas na huczne bale.

A więc wszyscy, bez wyjątku,

bawią się wspaniale.

 

 

 

PIOSENKA „W KARNAWALE”
(sł. Dorota Gellner, muz. Ewa Jakubowska )

1. W karnawale, w karnawale

nie siedzimy w domu wcale.

Przymierzamy wstążki, szale,

wybieramy się na bale.

Ref. Kolorową maskę weź,

baw się z nami jeśli chcesz. 2x

2. W karnawale, w karnawale

przystrojone wszystkie sale.

Dookoła przebierańcy,

każdy skacze, każdy tańczy.

Ref. Kolorową maskę weź…

PIOSENKA „O ZWIERZĘTACH DOMOWYCH”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Choć kłopot z tym niemały,

to w domu je trzymamy,

robimy dla nich wszystko

i bardzo je kochamy.

Ref. Jamniczek ma koszyczek,

a kotek poduszeczkę,

chomiczek ma swój domek,

kanarek zaś klateczkę.

Małgosia ma jamniczka,

chomika ma Dorotka,

kanarka – Karolinka,

a ja czarnego kotka.

Ref: Jamniczek ma koszyczek …

Jamniczek głośno szczeka,

kocurek cicho ziewa,

chomiczek popiskuje,

kanarek pięknie śpiewa.

Ref: Jamniczek ma koszyczek …

STYCZEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „To już zima”
  • Zapoznanie z cechami typowymi dla nowej pory roku – zimy.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach.
  • Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania: liczenie przedmiotów – dokładanie lub zabieranie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.
  1. „Babcia i dziadek”
  • Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny, okazywanie szacunku osobom starszym. Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami.
  • Nauka wierszy, piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Układanie historyjek obrazkowych wg. kolejności zdarzeń.
  • Rozwijanie umiejętności rysowania postaci człowieka.
  • Manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania.
  • Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.

WIERSZ „ZIMOWA PIOSENKA”

(Irena Suchorzewska)

Lubię śnieżek,

lubię śnieg,

chociaż w oczy prószy.

Lubię mrozik,

lubię mróz,

chociaż marzną uszy.

Lubię wicher,

lubię wiatr,

chociaż mnie przewiewa.

Lubię zimę!

Idę w świat

i wesoło śpiewam.

WIERSZ „MOJA BABCIA”

(Bożena Forma)

Jestem babci wnuczka mała,

moja babcia jest wspaniała.

Zna zabawy, wyliczanki

różne wiersze, zgadywanki.

Opowiada bajki, baśnie

nim kochana wnusia zaśnie.

Umie z klocków stawiać wieże,

dobrze gra na komputerze.

Zawsze zgrabnie piłkę łapie,

aż się na nią gapią gapie.

Zimą bierze mnie na narty.

Kocham babcię, to nie żarty!

PIOSENKA „ZBUDŹ SIĘ ZIMO”
Słowa i muzyka: Monika Szwejda

1. Pani Zima, wielka dama, ma kłopoty.
Po przyjeździe zapomniała wziąć się do roboty.
Jak się wczoraj położyła, to się jeszcze nie zbudziła,
Więc się zdenerwował szarobury Świat,
Gdy mu o tym opowiedział mroźny wiatr.

Ref.: / Zbudź się zimo! – To nie pora na chrapanie!
Zbudź się Zimo! – Zakończ to leniuchowanie!
Śnieg doczekać się nie może,
Mróz jest nie w humorze,
Bałwan obraził się. /x2

2. Pani Zima otworzyła senne oczy.
Wyszeptała, że nie wstanie bo ma sen uroczy
I na bok się przekręciła, ciepłym kocem otuliła,
Więc się zdenerwował szarobury Świat,
Gdy mu o tym opowiedział mroźny wiatr.
Ref.: / Zbudź się zimo… /x2

PIOSENKA „BABCIU, DROGA BABCIU”
(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy tup-tup-tup
Teraz, babciu ty to zrób!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy raz dwa trzy
Teraz, babciu zrób to ty.

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy
 Teraz, babciu podskocz ty!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
Teraz babciu daj nam ty!

GRUDZIEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Urządzenia elektryczne”
  • Zapoznanie z urządzeniami technicznymi i gospodarstwa domowego oraz rolą prądu dla tych urządzeń.
  • Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw związanych z prądem i działaniem urządzeń elektrycznych.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie, bajka.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Śpiewanie piosenek.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Święta tuż-tuż”
  • Poznanie zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
  • Śpiewanie kolęd bożonarodzeniowych.
  • Wykonywanie ozdób choinkowych z papieru i ozdabianie prac wg własnego pomysłu.
  • Kontynuowanie rozpoczętego rytm dwu-, trzyelementowego.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików i zapinania suwaków.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „KRÓL I JEGO ELEKTRYCZNI SŁUDZY”

(Danuta Graj)

W dzisiejszym świecie

jak król żyć mogę –

odkurzacz czyści

moją podłogę.

Zmywarka myje

za mnie talerze,

pralka mi brudne

ubrania pierze.

Toster mi grzanki

przypieka smacznie,

a na mój rozkaz

radio grać zacznie.

Lecz, gdy brak prądu

– przyznaję z bólem –

zaraz przestaję

być wielkim królem.

 

WIERSZ „CHOINKA”

(Jadwiga Koczanowska)

Przyszła do przedszkola

choinka zielona,

powiedziała dzieciom:

– chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,

pracę podzieliły

i piękne ubranka

choince zrobiły.

Świątecznie ubrana,

jasnym blaskiem świeci.

Choinka została

w przedszkolu, u dzieci.

PIOSENKA „URZĄDZENIA DOMOWE”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Do czego służy pralka?

Wiadomo, że do prania.

Do czego telewizor?

Już wiem – do oglądania.

Do czego służy kuchnia,

na pewno dobrze wiesz,

to na niej ugotujesz,

co potem chętnie zjesz.

II. Do czego służy szafa?

To miejsce na ubrania.

Do czego zaś odkurzacz?

Znów wiem, do odkurzania.

Do czego mikrofala,

na pewno dobrze wiesz,

w niej można podgrzać wszystko,

co potem chętnie zjesz.

III. Do czego służy toster?

Do chleba tostowania.

Do czego służy czajnik?

Do wody gotowania.

Do czego jest lodówka,

na pewno dobrze wiesz,

w niej możesz schłodzić wszystko,

co potem chętnie zjesz.

 

PIOSENKA „POD ZIELONĄ CHOINECZKĄ”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Pod zieloną choineczką

czekają prezenty.

Zostawił je dziś dla dzieci

sam Mikołaj Święty.

Już na stole jest opłatek,

pod obrusem siano

i za chwile wszystkie dzieci

prezenty dostaną.

Na zielonej choineczce

lampki kolorowe

zaświeciły dzisiaj jaśniej

na święto grudniowe.

Już na stole….

 

LISTOPAD
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Jestem Polakiem”

• Kształtowanie postaw patriotycznych – nauka hymnu, wiersza i piosenki o tematyce patriotycznej.
• Zapoznanie z symbolami narodowymi – flaga, godło, hymn.
• Poznanie nazwy swojej miejscowości i kraju.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – legenda, wiersz, opowiadanie.
• Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
• Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie – pory roku, dni tygodnia.
• Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
• Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
• Ćwiczenie sprawności fizycznej.

2. „Jesienna szaruga”

• Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni, szarugi jesiennej.
• Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
• Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
• Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
• Ustalanie kolejności czynności tak, aby osiągnąć cel; ustalanie celu, a potem planowanie czynności, które do niego prowadzą.
• Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
• Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików.
• Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego zakładania butów i ubrań wierzchnich.
• Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „MOJA OJCZYZNA”

(Barbara Szelągowska)

Spoglądam na flagę,

jak dumnie powiewa.

„Kocham Cię Ojczyzno”

– serce moje śpiewa.

ho, ho, ho, he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham wioski, miasta,

kocham lasy ,góry.

I Morze Bałtyckie,

I jeszcze Mazury.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham hymn, nasz język

I Orła białego.

„Kocham Cię Ojczyzno!”

– płynie z serca mego.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

A za kilka lat,

kiedy będę duży,

Chciałbym całym sercem,

Tobie Polsko służyć!

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

 

WIERSZ „SŁOTA”

(I. Suchorzewska)

Pada gęsty kapuśniaczek,
Szare niebo ciągle płacze,
Siąpi nudno, mży…
Kapu, kapu, kapią z nieba,
Kapią z rynny, kąpią z drzewa
Kropelki jak łzy.
Mokną dróżki, mokną krzaki,
Mokną pieski, mokną ptaki,
Szary kot i my…
Chlapu chlapu, błoto chlapie
Po kałużach jesień człapie,
Otulona w mgły…

 

PIOSENKA „JESTEM POLAKIEM”

(sł. Magdalena Nowak, muz. Gabriela Gąsior)

  1. Jestem Polakiem, Polką jesteś Ty,

Klaszczemy na cześć Polski – raz, dwa trzy!

Ty jesteś Polką, Polakiem jestem ja.

Tańczymy w kółeczkach, raz i dwa. 2x

  1. Mieszkamy w Polsce – razem Ty i ja,

niech wolność naszej Polski zawsze trwa.

Ty jesteś Polką, Polakiem jestem ja.

Tańczymy w kółeczkach, raz i dwa. 2x

 

HYMN POLSKI „MAZUREK DĄBROWSKIEGO”

(sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany)

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz …

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz …

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany –

Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

Marsz, marsz …

 

PIOSENKA „LISTOPADZIE”

(sł. i muz. D. K. Jagiełło)

Listopadzie, listopadzie,

pospadały liście z drzew.

Co się stało? Co się stało?

Nawet ptaków umilkł śpiew.

Zła pogoda wieje wiatr,

Szare chmury niesie,

Z nieba pada deszcz i grad,

Strąca liście w lesie.

Listopadzie, listopadzie,

coraz trudniej rano wstać.

Bo gdy ciemno za oknami,

każdy chciałby dłużej spać.

Zła pogoda….

PAŹDZIERNIK

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Jesień w sadzie i w ogrodzie”
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – w sadzie i w ogrodzie.
  • Nazywanie warzyw, drzew owocowych i owoców na nich rosnących.
  • Rozróżnianie owoców i warzyw – co pochodzi z sadu, a co z ogrodu?
  • Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania przetworów z owoców i warzyw – próbowanie własnych wyrobów – soki.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – opowiadania, wiersze.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – opowiadanie historyjek obrazkowych.
  • Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Jesień w lesie”
  • Poznawanie zmian zachodzących jesienią w lesie. 
  • Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych, nazywanie drzew i ich owoców: klon/noski, kasztanowiec/kasztany, dąb/żołędzie, jarząb pospolity/jarzębina, orzech/ orzechy, sosna/szyszka, dopasowywanie kształtu liścia i owocu do drzewa.
  • Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w lesie: sarna, jeleń, niedźwiedź, dzik, lis, wilk, jeż, wiewiórka, sowa, dzięcioł, wrona, kukułka. Rozróżnianie zwierząt od ptaków. Naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt.
  • Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  • Wdrażanie do dzielenia na sylaby prostych wyrazów.
  • Układanie rozpoczętego rytmu, pokazywanie ruchem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  • WIERSZE DO NAUKI

    „Pomidor” – Jan Brzechwa

    Pan pomidor wlazł na tyczkę
    I przedrzeźnia ogrodniczkę.
    „Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Oburzyło to fasolę:
    „A ja panu nie pozwolę!
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Groch zzieleniał aż ze złości:
    „Że też nie wstyd jest Waszmości,
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Rzepka także go zagadnie:
    „Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Rozgniewały się warzywa:
    „Pan już trochę nadużywa.
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Pan pomidor zawstydzony,
    Cały zrobił się czerwony
    I spadł wprost ze swojej tyczki
    Do koszyczka ogrodniczki.

    „Jeż” – Iwona Sallach

    W suchym lesie mieszka jeż,

    chcesz zobaczyć – to się spiesz!

    Pod gromadką liści śpi,

    gdy słoneczko złote lśni.

    Jabłek nigdy nie zajada

    chętnie złapie zaś owada.

    I poluje tylko nocą

    kiedy gwiazdki już migocą!

    Gdy nastaje sroga zima

    jeżyk drzemkę rozpoczyna.

    Budzi się zieloną wiosną

    kiedy młode trawki rosą.

     

24
Kontrast