Nutki

Nauczyciele: Aneta Zabrodzka, Olga Wójcik
Opiekunka: Renata Kwapisz

Nutki – to już nie małe dzieciaki,
ale przedszkolne średniaki!
Zawsze są radosne, wesołe, wspaniałe,
uwielbiają codzienną zabawę.

Przedszkolne Ciocie uczą je wszystkiego,
zwłaszcza tego, jak być dobrym kolegą.
Jak przywitać się każdego ranka
i pożegnać, gdy jest czas „odbieranka”.

Przypominają o grupowych umowach,
a także o magicznych słowach.
Powtarzają: „Mówcie przepraszam, proszę, dziękuję,
przecież to nic nie kosztuje”.

Grupa Nutek to fajne dzieciaki,
zieloną salę mają rozrabiaki.
Tu zawsze jest świetna zabawa,
nawet nauka to super sprawa!!!

MAJ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Moje państwo – moje miasto – moja duma”
  • Kształtowanie postaw patriotycznych – przypomnienie symboli narodowych – flaga, godło, hymn.
  • Utrwalenie nazwy państwa i miasta oraz adresu zamieszkania.
  • Zapoznanie z legendami o powstaniu państwa polskiego i Warszawy i ich symbolami.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – legenda, wiersz, opowiadanie.
  • Nauka piosenki ludowej „Czerwone jabłuszko” i tańca ludowego „Grozik”.
  • Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie.
  • Klasyfikowanie wg określonej cechy, przeliczanie powstałych zbiorów.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie bibułą, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  • 2. „Moja Rodzina”
  • Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.
  • Kształtowanie postawy szacunku dla rodziców.
  • Usprawnianie narządów artykulacji.
  • Stwarzanie sytuacji umożliwiających dzieciom określnie wyniku dodawania i odejmowania oraz dostrzegania zmian.
  • Dostrzeganie rytmów, odzwierciedlanie ich ruchem.
  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych i tanecznych.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „MOJA OJCZYZNA”

(Barbara Szelągowska)

Spoglądam na flagę,

jak dumnie powiewa.

„Kocham Cię Ojczyzno”

– serce moje śpiewa.

ho, ho, ho, he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham wioski, miasta,

kocham lasy ,góry.

I Morze Bałtyckie,

I jeszcze Mazury.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham hymn, nasz język

I Orła białego.

„Kocham Cię Ojczyzno!”

– płynie z serca mego.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

A za kilka lat,

kiedy będę duży,

Chciałbym całym sercem,

Tobie Polsko służyć!

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

 

WIERSZ ,,JESTEŚMY RAZEM!”

(Barbara Szelągowska)

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę –

sama ją namaluje.

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej bym nie dał rady

obydwaj kochamy tatę!

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

Oznacza miłość, wspólnotę…

Jakie to słowo? RODZINA!

 

PIOSENKA „O WARSZAWSKIEJ SYRENCE”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Nasza stolica to Warszawa, to Warszawa,

Którą założył dawno temu Wars i Sawa.

Nad rzeką Wisłą rosło szybko miasto piękne,

A w wodzie można było zobaczyć syrenkę.

Ref. Syrenka, warszawska syrenka,

To pół ryba, pół kobieta bardzo piękna.

W swoim ręku trzyma mocno ostry miecz,

By stolicy naszej strzec.

Nasza stolica to Warszawa, to Warszawa,

Którą założył dawno temu Wars i Sawa.

Coraz piękniejsze miasto, z bardzo dużym wdziękiem,

A w wodzie nadal można zobaczyć syrenkę.

PIOSENKA „CZERWONE JABŁUSZKO”

(autor nieznany, melodia ludowa)

Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż

Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo Cię pobodą. Ja Ci buzi dam ty Mi buzi dasz

Ja Cię nie wydam ty Mnie nie wydasz 2x

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek la, la, la, la, la, la, la 2x

Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy

Tę dziewczynę kocham co ma modre oczy

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo Cię pobodą. Ja Ci buzi dam ty Mi buzi dasz

Ja Cię nie wydam ty Mnie nie wydasz

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek la, la, la, la, la, la, la

 

Tam gdzie czysta woda, tam koniki piją

Gdzie ładne dziewczyny, tam chłopcy się bija

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo Cię pobodą. Ja Ci buzi dam ty Mi buzi dasz

Ja Cię nie wydam ty Mnie nie wydasz

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek la, la, la, la, la, la, la 2x

POWIEDZIAŁA MI TO LALA

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Powiedziała mi to lala

I powiedział mi to miś

Nie zapomnij, że w przedszkolu

Mamy święto mamy dziś

Nie martw się kosmaty misiu

I laleczko nie martw się

Ja pamiętam o tym dobrze

Każde dziecko o tym wie.

Ref.: Bo święto mamy jest raz w roku

Tylko raz, tylko raz

Czekałam na nie niecierpliwie

Długi czas długi czas /2x

Ucieszyła się laleczka i ucieszył się też miś

Że pamiętam o swej mamie

I o świecie które dziś

Nie zapomnę nawet wtedy

Kiedy minie wiele lat

Bardzo kocham swoją mamę

Bez niej nie istnieje świat.

KWIECIEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Dbamy o Ziemię – dbamy o przyrodę”
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Propagowanie postawy proekologicznej – szacunku i ochrony przyrody.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
  • Uświadamianie sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych i umożliwianie przewidywania następstw.
  • Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przelicznie sylab w słowie..
  • Kształtowanie umiejętności liczeni i działania na zbiorach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

2. „Tydzień legend i baśni polskich”

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Zapoznanie z najpopularniejszymi legendami.
  • Poznanie wartości legend dla tradycji kraju.
  • Budowanie postaw patriotycznych.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie; przelicznie sylab w słowie..
  • Kształtowanie umiejętności liczenia – dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

 

WIERSZ „DBAMY O PRZYRODĘ”

(Barbara Szelągowska)

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy,

jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się,

jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

 

PIOSENKA „DBAJMY O PRZYRODĘ”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Dzisiaj nasza pani dzieci nauczyła,
jak sortować śmieci, choć to rzecz niemiła.
Do żółtego kosza to, co plastikowe,
a do zielonego szkiełka kolorowe,
do brązowej torby wrzućcie trawę, dzieci,
a do torby czarnej – pozostałe śmieci.

Ref. Nie śmiecimy, nie brudzimy,
o przyrodę dbamy, posprzątamy całą ziemię,
bardzo ją kochamy.

II. Powiedziała także, jak dbać o przyrodę,
jak jej można pomóc i co robić co dzień.
Do żółtego kosza to, co plastikowe,
do zielonego szkiełka kolorowe,
do brązowej torby wrzućcie trawę, dzieci,
a do torby czarnej pozostałe śmieci.

Ref. Nie śmiecimy ….

PIOSENKA „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”

(słowa – dzieci z Prywatnej Szkoły Muzycznej Przemyślu
muzyka – Dorota Czeredrecka)

Ref: Cała Polska czyta dzieciom
od Helu aż do Tatr
Cała Polska czyta dzieciom,
a może cały świat.
Jeśli masz wątpliwości
powtórzę to wyraźniej
Cała Polska czyta dzieciom,
aby miały wyobraźnię.

Z książką pofruniemy
tam gdzie tylko chcemy,
nad wichrowe wzgórza, czy do lasu.
Albo do Japonii bo nas czas nie goni
z książką zawsze mamy dużo czasu.

Ref: Cała Polska czyta dzieciom…………….

Ciocia babcia, mama
również się starała,
by poczytać bajkę małej Zosi.
Od czasu do czasu też poczytaj bratu,
a nie tylko wtedy, gdy Cię prosi.

Ref: Cała Polska czyta dzieciom………………

 MARZEC

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”

  • Rozbudzanie zainteresowań zwierzętami hodowanymi na wsi – ich wyglądem, wydawanymi odgłosami, miejscem zamieszkania, sposobem odżywiania. 
  • Wyjaśnienie konieczności dbania o zwierzęta i zwrócenie uwagi na rolę jaką pełnią w życiu człowieka, do czego są potrzebne. 
  • Utrwalanie orientacji w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za, przed, w. 
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania – grupowanie zwierząt wg określonej cechy i uzasadnienie wyboru. 
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie. 
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu. 
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie. 
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

2.”Nadchodzi wiosna”

  • Zapoznanie z nadchodząca porą roku i jej cechami charakterystycznymi – zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki na drzewach, przyloty ptaków.  Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
  • Doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego – opowiadanie historyjek obrazkowych.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

3„Wielkanoc”

  • Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej; przeliczanie sylab w słowie.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie samogłosek w nagłosie.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w improwizacjach ruchowych.

WIERSZ „ W ZAGRODZIE MAŁGOSI”

(E. Michałowska)

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: hau, hau, hau.

Kotek miałczy miau, miau, miau.

Kura gdacze: kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: be, be, be.

Koza meczy: me, me, me.

Indor gulgocze: gul, gul, gul.

Krowa ryczy: mu, mu, mu.

Konik parska: prr, prr, prr.

A pies warczy: wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta,

aż Małgosia jeść im da.

WIERSZ „OZNAKI WIOSNY”

Agata Dziechciarczyk

Hiacynt, Pierwiosnek

Krokus i Zawilec

Już oznajmiają

Wiosenne chwile

Pomimo chłodu

Słońca szukają

Nadchodzi wiosna

Nam oznajmiają

Przebiśnieg, Sasanka

Wychylają głowy

Ciekawe świata

I nowej przygody

W ogródkach widać

Nowe kolory

Wiosna maluje

Kwiatowe wzory

Jaskółka, Bocian

Żuraw, Kukułka

Nad domem robią

Wesołe kółka

Słowik i Czajka

Też już wracają

Bo u nas cieplejsze

Dni nastają

Wiosna! Już wiosna

Słychać świergoty

Wiosna już wiosna

Zajrzyj za płoty

 

 

 

PIOSENKA „STARY DONALD FARMĘ MIAŁ”
(autor nieznany )

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie świnkę miał

ijaj i jaj O!

świnka chrum, chrum chrum,

świnka chrum, chrum chrum,

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie krówkę miał

ijaj i jaj O!

Krówka muu, muu, muu

Krówka muu, muu, muu

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie konia miał

ijaj i jaj O!

Konik I ha, ha

Konik I ha, ha

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kozę miał

ijaj i jaj O!

Koza me, me, meee

Koza me, me, meee

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kurkę miał

ijaj i jaj O!

kurka Ko, Ko, Ko

kurka Ko, Ko, Ko

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie pieska miał

ijaj i jaj O!

Piesek Hau, Hau, Hau

Piesek Hau, Hau, Hau

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie kotka miał

ijaj i jaj O!

Kotek Miau, miau, miau

Kotek Miau, miau, miau

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

i na tej farmie myszkę miał

ijaj i jaj O!

Myszka Pi, pi, pi

Myszka Pi, pi, pi

Stary Donald farmę miał

ijaj i jaj O!

PIOSENKA „KASZA MARCOWA”

1. Ola gotuje kaszę dla lalek
Wkłada do garnka cztery korale,
Dokłada guzik, wsypuje mak,
Miesza patykiem i śpiewa tak:

Ref. „W marcu jak w garncu”, mówi mój brat,
To pada deszczyk, to śnieg i grad,
i w moim garnku mam to i owo,
bo ja gotuje „kaszę marcową”.

2. Lalki są grzeczne i nie grymaszą,
Kiedy je karmisz marcową kaszą,
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją lubią, więc chyba tak.

LUTY

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Karnawał”
  • Przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania – grupowanie przedmiotów wg określonej cechy i uzasadnienie wyboru.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

      2. „Domowi ulubieńcy”

  • Rozbudzanie zainteresowań domowymi zwierzętami – wygląd, jedzenie, zwyczaje.
  • Uświadomienie dzieciom konieczności dbania o domowe pupile i zwrócenie uwagi na właściwe traktowanie zwierząt.
  • Utrwalanie orientacji w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za, przed.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania i uzasadniania wyboru.
  • Doskonalenie liczenia.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i koncentracji.
  • Śpiewanie piosenek i udział w zabawach tanecznych.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej.

WIERSZ „ JAK KARNAWAŁ TO KARNAWAŁ”

(Natalia Łasocha)

Gra muzyka w rytmie samby,

cala sala tańczy.

Dzieci będą pląsać żwawo,

póki sił im starczy.

Już wirują serpentyny,

tupią małe nóżki.

A balony podskakują,

obijając małe brzuszki.

Tylko jeden pulchny balon

siedzi w kacie sali

i odwagi mu brakuje,

jest bardzo nieśmiały.

Nagle, co to? Balon wpada

w rączki małej Zosi.

Już dziewczynka podrygując

do tańca go prosi.

Jak karnawał, to karnawał,

czas na huczne bale.

A więc wszyscy, bez wyjątku,

bawią się wspaniale.

 

 

 

PIOSENKA „W KARNAWALE”
(sł. Dorota Gellner, muz. Ewa Jakubowska )

1. W karnawale, w karnawale

nie siedzimy w domu wcale.

Przymierzamy wstążki, szale,

wybieramy się na bale.

Ref. Kolorową maskę weź,

baw się z nami jeśli chcesz. 2x

2. W karnawale, w karnawale

przystrojone wszystkie sale.

Dookoła przebierańcy,

każdy skacze, każdy tańczy.

Ref. Kolorową maskę weź…

PIOSENKA „O ZWIERZĘTACH DOMOWYCH”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Choć kłopot z tym niemały,

to w domu je trzymamy,

robimy dla nich wszystko

i bardzo je kochamy.

Ref. Jamniczek ma koszyczek,

a kotek poduszeczkę,

chomiczek ma swój domek,

kanarek zaś klateczkę.

Małgosia ma jamniczka,

chomika ma Dorotka,

kanarka – Karolinka,

a ja czarnego kotka.

Ref: Jamniczek ma koszyczek …

Jamniczek głośno szczeka,

kocurek cicho ziewa,

chomiczek popiskuje,

kanarek pięknie śpiewa.

Ref: Jamniczek ma koszyczek …

STYCZEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „To już zima”
  • Zapoznanie z cechami typowymi dla nowej pory roku – zimy.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach.
  • Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania: liczenie przedmiotów – dokładanie lub zabieranie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.
  1. „Babcia i dziadek”
  • Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny, okazywanie szacunku osobom starszym. Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami.
  • Nauka wierszy, piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Układanie historyjek obrazkowych wg. kolejności zdarzeń.
  • Rozwijanie umiejętności rysowania postaci człowieka.
  • Manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania.
  • Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.

WIERSZ „ZIMOWA PIOSENKA”

(Irena Suchorzewska)

Lubię śnieżek,

lubię śnieg,

chociaż w oczy prószy.

Lubię mrozik,

lubię mróz,

chociaż marzną uszy.

Lubię wicher,

lubię wiatr,

chociaż mnie przewiewa.

Lubię zimę!

Idę w świat

i wesoło śpiewam.

WIERSZ „MOJA BABCIA”

(Bożena Forma)

Jestem babci wnuczka mała,

moja babcia jest wspaniała.

Zna zabawy, wyliczanki

różne wiersze, zgadywanki.

Opowiada bajki, baśnie

nim kochana wnusia zaśnie.

Umie z klocków stawiać wieże,

dobrze gra na komputerze.

Zawsze zgrabnie piłkę łapie,

aż się na nią gapią gapie.

Zimą bierze mnie na narty.

Kocham babcię, to nie żarty!

PIOSENKA „ZBUDŹ SIĘ ZIMO”
Słowa i muzyka: Monika Szwejda

1. Pani Zima, wielka dama, ma kłopoty.
Po przyjeździe zapomniała wziąć się do roboty.
Jak się wczoraj położyła, to się jeszcze nie zbudziła,
Więc się zdenerwował szarobury Świat,
Gdy mu o tym opowiedział mroźny wiatr.

Ref.: / Zbudź się zimo! – To nie pora na chrapanie!
Zbudź się Zimo! – Zakończ to leniuchowanie!
Śnieg doczekać się nie może,
Mróz jest nie w humorze,
Bałwan obraził się. /x2

2. Pani Zima otworzyła senne oczy.
Wyszeptała, że nie wstanie bo ma sen uroczy
I na bok się przekręciła, ciepłym kocem otuliła,
Więc się zdenerwował szarobury Świat,
Gdy mu o tym opowiedział mroźny wiatr.
Ref.: / Zbudź się zimo… /x2

PIOSENKA „BABCIU, DROGA BABCIU”
(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy tup-tup-tup
Teraz, babciu ty to zrób!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy raz dwa trzy
Teraz, babciu zrób to ty.

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy
 Teraz, babciu podskocz ty!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
Teraz babciu daj nam ty!

GRUDZIEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Urządzenia elektryczne”
  • Zapoznanie z urządzeniami technicznymi i gospodarstwa domowego oraz rolą prądu dla tych urządzeń.
  • Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw związanych z prądem i działaniem urządzeń elektrycznych.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie, bajka.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Śpiewanie piosenek.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Święta tuż-tuż”
  • Poznanie zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
  • Śpiewanie kolęd bożonarodzeniowych.
  • Wykonywanie ozdób choinkowych z papieru i ozdabianie prac wg własnego pomysłu.
  • Kontynuowanie rozpoczętego rytm dwu-, trzyelementowego.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików i zapinania suwaków.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „KRÓL I JEGO ELEKTRYCZNI SŁUDZY”

(Danuta Graj)

W dzisiejszym świecie

jak król żyć mogę –

odkurzacz czyści

moją podłogę.

Zmywarka myje

za mnie talerze,

pralka mi brudne

ubrania pierze.

Toster mi grzanki

przypieka smacznie,

a na mój rozkaz

radio grać zacznie.

Lecz, gdy brak prądu

– przyznaję z bólem –

zaraz przestaję

być wielkim królem.

 

WIERSZ „CHOINKA”

(Jadwiga Koczanowska)

Przyszła do przedszkola

choinka zielona,

powiedziała dzieciom:

– chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,

pracę podzieliły

i piękne ubranka

choince zrobiły.

Świątecznie ubrana,

jasnym blaskiem świeci.

Choinka została

w przedszkolu, u dzieci.

PIOSENKA „URZĄDZENIA DOMOWE”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Do czego służy pralka?

Wiadomo, że do prania.

Do czego telewizor?

Już wiem – do oglądania.

Do czego służy kuchnia,

na pewno dobrze wiesz,

to na niej ugotujesz,

co potem chętnie zjesz.

II. Do czego służy szafa?

To miejsce na ubrania.

Do czego zaś odkurzacz?

Znów wiem, do odkurzania.

Do czego mikrofala,

na pewno dobrze wiesz,

w niej można podgrzać wszystko,

co potem chętnie zjesz.

III. Do czego służy toster?

Do chleba tostowania.

Do czego służy czajnik?

Do wody gotowania.

Do czego jest lodówka,

na pewno dobrze wiesz,

w niej możesz schłodzić wszystko,

co potem chętnie zjesz.

 

PIOSENKA „POD ZIELONĄ CHOINECZKĄ”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Pod zieloną choineczką

czekają prezenty.

Zostawił je dziś dla dzieci

sam Mikołaj Święty.

Już na stole jest opłatek,

pod obrusem siano

i za chwile wszystkie dzieci

prezenty dostaną.

Na zielonej choineczce

lampki kolorowe

zaświeciły dzisiaj jaśniej

na święto grudniowe.

Już na stole….

 

LISTOPAD
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Jestem Polakiem”

• Kształtowanie postaw patriotycznych – nauka hymnu, wiersza i piosenki o tematyce patriotycznej.
• Zapoznanie z symbolami narodowymi – flaga, godło, hymn.
• Poznanie nazwy swojej miejscowości i kraju.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – legenda, wiersz, opowiadanie.
• Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
• Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie – pory roku, dni tygodnia.
• Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
• Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
• Ćwiczenie sprawności fizycznej.

2. „Jesienna szaruga”

• Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni, szarugi jesiennej.
• Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
• Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
• Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
• Ustalanie kolejności czynności tak, aby osiągnąć cel; ustalanie celu, a potem planowanie czynności, które do niego prowadzą.
• Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
• Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików.
• Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego zakładania butów i ubrań wierzchnich.
• Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „MOJA OJCZYZNA”

(Barbara Szelągowska)

Spoglądam na flagę,

jak dumnie powiewa.

„Kocham Cię Ojczyzno”

– serce moje śpiewa.

ho, ho, ho, he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham wioski, miasta,

kocham lasy ,góry.

I Morze Bałtyckie,

I jeszcze Mazury.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

Kocham hymn, nasz język

I Orła białego.

„Kocham Cię Ojczyzno!”

– płynie z serca mego.

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

A za kilka lat,

kiedy będę duży,

Chciałbym całym sercem,

Tobie Polsko służyć!

Ho, ho, ho ,he, he, he!

Dla ojczyzny śpiewać chcę.

 

WIERSZ „SŁOTA”

(I. Suchorzewska)

Pada gęsty kapuśniaczek,
Szare niebo ciągle płacze,
Siąpi nudno, mży…
Kapu, kapu, kapią z nieba,
Kapią z rynny, kąpią z drzewa
Kropelki jak łzy.
Mokną dróżki, mokną krzaki,
Mokną pieski, mokną ptaki,
Szary kot i my…
Chlapu chlapu, błoto chlapie
Po kałużach jesień człapie,
Otulona w mgły…

 

PIOSENKA „JESTEM POLAKIEM”

(sł. Magdalena Nowak, muz. Gabriela Gąsior)

  1. Jestem Polakiem, Polką jesteś Ty,

Klaszczemy na cześć Polski – raz, dwa trzy!

Ty jesteś Polką, Polakiem jestem ja.

Tańczymy w kółeczkach, raz i dwa. 2x

  1. Mieszkamy w Polsce – razem Ty i ja,

niech wolność naszej Polski zawsze trwa.

Ty jesteś Polką, Polakiem jestem ja.

Tańczymy w kółeczkach, raz i dwa. 2x

 

HYMN POLSKI „MAZUREK DĄBROWSKIEGO”

(sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany)

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz …

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz …

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany –

Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

Marsz, marsz …

 

PIOSENKA „LISTOPADZIE”

(sł. i muz. D. K. Jagiełło)

Listopadzie, listopadzie,

pospadały liście z drzew.

Co się stało? Co się stało?

Nawet ptaków umilkł śpiew.

Zła pogoda wieje wiatr,

Szare chmury niesie,

Z nieba pada deszcz i grad,

Strąca liście w lesie.

Listopadzie, listopadzie,

coraz trudniej rano wstać.

Bo gdy ciemno za oknami,

każdy chciałby dłużej spać.

Zła pogoda….

PAŹDZIERNIK

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Jesień w sadzie i w ogrodzie”
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – w sadzie i w ogrodzie.
  • Nazywanie warzyw, drzew owocowych i owoców na nich rosnących.
  • Rozróżnianie owoców i warzyw – co pochodzi z sadu, a co z ogrodu?
  • Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania przetworów z owoców i warzyw – próbowanie własnych wyrobów – soki.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – opowiadania, wiersze.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – opowiadanie historyjek obrazkowych.
  • Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Jesień w lesie”
  • Poznawanie zmian zachodzących jesienią w lesie. 
  • Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych, nazywanie drzew i ich owoców: klon/noski, kasztanowiec/kasztany, dąb/żołędzie, jarząb pospolity/jarzębina, orzech/ orzechy, sosna/szyszka, dopasowywanie kształtu liścia i owocu do drzewa.
  • Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w lesie: sarna, jeleń, niedźwiedź, dzik, lis, wilk, jeż, wiewiórka, sowa, dzięcioł, wrona, kukułka. Rozróżnianie zwierząt od ptaków. Naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt.
  • Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  • Wdrażanie do dzielenia na sylaby prostych wyrazów.
  • Układanie rozpoczętego rytmu, pokazywanie ruchem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  • WIERSZE DO NAUKI

    „Pomidor” – Jan Brzechwa

    Pan pomidor wlazł na tyczkę
    I przedrzeźnia ogrodniczkę.
    „Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Oburzyło to fasolę:
    „A ja panu nie pozwolę!
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Groch zzieleniał aż ze złości:
    „Że też nie wstyd jest Waszmości,
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Rzepka także go zagadnie:
    „Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Rozgniewały się warzywa:
    „Pan już trochę nadużywa.
    Jak pan może,
    Panie pomidorze?!”

    Pan pomidor zawstydzony,
    Cały zrobił się czerwony
    I spadł wprost ze swojej tyczki
    Do koszyczka ogrodniczki.

    „Jeż” – Iwona Sallach

    W suchym lesie mieszka jeż,

    chcesz zobaczyć – to się spiesz!

    Pod gromadką liści śpi,

    gdy słoneczko złote lśni.

    Jabłek nigdy nie zajada

    chętnie złapie zaś owada.

    I poluje tylko nocą

    kiedy gwiazdki już migocą!

    Gdy nastaje sroga zima

    jeżyk drzemkę rozpoczyna.

    Budzi się zieloną wiosną

    kiedy młode trawki rosą.

     

24
Kontrast