Myszki

Nauczycielka: Larysa Wtulich
Opiekunka: Dorota Lewandowska

MYSZKI

My świetne przedszkolaki
i dziewczynki, i chłopaki.
To my Myszki się kłaniamy
i się pięknie przedstawiamy.
Chętnie rysujemy, malujemy i lepimy,
przy czym pilnie się uczymy.
Rączki swoje ćwiczyć chcemy
i dlatego pracujemy.
Pięknie recytujemy
i zagadki rozwiązujemy.
Choć jesteśmy bardzo mali,
wiedzę chętnie przyswajamy.
Nasze przedszkole to bajkowa kraina,
dlatego niech czas się dla nas tu zatrzyma !

MARZEC

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Witaj wiosno”
  • Poznawanie zmian zachodzących wiosną w lesie.
  • Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  • Dzielenia na sylaby prostych wyrazów.
  • Układanie rozpoczętego rytmu, pokazywanie ruchem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
  • Ustalanie kolejności czynności tak, aby osiągnąć cel; ustalanie celu, a potem planowanie czynności, które do niego prowadzą.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów w zbiorach i ich porównywania.

LUTY

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

 

  1. „Bajkowy Karnawał”
  • Przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Poszerzenie wiadomości na temat polskich bajek i baśni.
  • Ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków i morału z wysłuchanego utworu.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Przybliżenie znaczenia pojęć: na dole, na górze, w, na , pod, za względem siebie i przedmiotu.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania – grupowanie przedmiotów wg określonej cechy i uzasadnienie wyboru.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

2. ” Kim będę w przyszłości?”

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Poszerzenie wiadomości na temat polskich bajek i baśni.
  • Ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków i morału z wysłuchanego utworu.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów w możliwie szerokim zakresie, na zbiorach zastępczych.
  • Szacowanie – mniej/więcej.
  • Układanie przedmiotów, zabawek  w szereg od najmniejszego do największego.
  • Zapoznanie i przybliżenie zawodów bardziej i mniej znanych.
  • Doskonalenie umiejętności rysowania postaci, kolorowania i posługiwania się nożyczkami.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.

Wiersz „ŚMIESZNY ZAMEK”

(D. Gellner)

W ciemnym kącie,

pełnym kurzu,

śmieszny zamek

jest na wzgórzu.

Wszyscy, którzy

w nim mieszkali,

dawno gdzieś

pouciekali.

Więc, na starej wisi bramie

ogłoszenie w złotej ramie:

ZATRUDNIMY:

-Tłum rycerzy

-Smoka który zęby szczerzy

-Pazia

– króla

– i królową

I zaczniemy bajkę nową!

 

PIOSENKA ” W układzie słonecznym”

(Muzyka, głosy i tekst: CeZik)

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

MERKURY:
Merkury, to ja!
Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę, brrr

WENUS:
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie

ZIEMIA:
Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od Słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić

MARS:
Hej tu Mars, planeta numer cztery
Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu
A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

JOWISZ:
Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej

SATURN:
Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj

URAN:
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruję na boku

NEPTUN:
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

WIERSZ „Królewna Śmieszka” 

(Magdaleny Samozwaniec )

W maleńkim domku mieszka
Królewna Śmieszka
Czy ściemnia się, czy dnieje,
Królewna wciąż się śmieje
I słychać „hi-hi! cha-cha!”
Królewna nóżkami macha
I trzyma się za brzuszek:
„Oj, śmiać się, śmiać się muszę!”
Ze śmiechu aż się dusi,
Ale się wyśmiać musi.
Lecz w którejś życia wiośnie
Skończy królewna żałośnie,
Bo – rzecz to całkiem pewna:
Pęknie ze śmiechu królewna.
PIOSENKA „My jesteśmy krasnoludki”
(muz. zespół Fasolki)
My jesteśmy krasnoludki
Hopsa sa, hopsa sa
Pod grzybkami nasze budki
Hopsa sa, hopsa sa
Jemy mrówki, żabkie łapki
Oj tak tak, oj tak tak
A na głowach krasne czapki
To nasz, to nasz znak
Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy
Trutu tu, trutu tu
Gdy ktoś senny, to uśpimy
Lululu lululu
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka
Ojojoj, ojojoj
To zapłacze niezabudka
Ajajaj, ajajaj

STYCZEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Przyroda zimą”
  • Zapoznanie z cechami typowymi dla nowej pory roku – zimy.
  • Poznanie przysmaków zwierząt leśnych.
  • Zapoznanie się ze sposobami opieki nad zwierzętami zimową porą.
  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach, kostkach do gry.
  • Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania: liczenie przedmiotów – dokładanie lub zabieranie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Śpiewanie piosenek i uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce.
  • Doskonalenie sprawności fizycznej.
  1. „Dzień babci i dziadka”
  • Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny, okazywanie szacunku osobom starszym. Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami.
  • Nauka wierszy, piosenek i układów tanecznych: poleczka, walczyk.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Układanie historyjek obrazkowych wg. kolejności zdarzeń.
  • Rozwijanie umiejętności rysowania twarzy.
  • Manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania.
  • Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.
  • Klasyfikacja i segregacja przedmiotów i zabawek.

 

WIERSZ „ZIMA”

(W. Zechenter)

Wesoło idzie na spacer zima,

za rączki małe bałwanki trzyma,

 gdy się zaśmieje, śnieg z nieba leci,

aby na sankach, śmiały się dzieci.

 

WIERSZ  „PYTANIE ZADAŁ OLEK BABCI…”

(Jadwiga Koczanowska)

Pytanie zadał Olek babci: dlaczego babciu nie masz kapci,

dlaczego babciu nie masz koka lub srebrnych nitek w rudych lokach?

Dlaczego babciu nie usiedzisz w miękkim fotelu po obiedzie

i co tak ciebie babciu kusi, by na wycieczkę gdzieś wyruszyć?

Wszak babcia Zosi i Wojtusia ma siwy kok, robi na drutach,

pierożki często dla nich lepi i nie kupuje ciastek w sklepie.

Babcia Olkowi na to rzecze, że różne babcie są na świecie.

Są takie, które dla swych wnuków gotują mnóstwo smakołyków,

robią czapeczki i szaliki, czytają bajki i wierszyki.

A ty masz Olku taką babcię co ma trzewiki , a nie kapcie

i zawsze chętnie razem z tobą ruszy na trasę rowerową

albo do lasu, czasem w góry, by ci pokazać cud natury.

Jednak pamiętaj, każda babcia i ta na szpilkach i ta w kapciach

dla swoich wnuków jest gotowa największe szczęście wyczarować

PIOSENKA „HEJ BIAŁY WALCZYK” 

Hej, biały walczyk, hop, hop, hop,
zając na śniegu znaczy trop.
Zając na śniegu pomyka,
a my tańczymy walczyka. (bis)

Saneczki z góry wiozą nas,
wiatr pogwizduje, szumi las.
A nasze ptaki z karmnika
tańczą białego walczyka. (bis)

Hej, biały walczyk, baczność, start!
Dzieci, do sanek i do nart!
Sikorka prosi czyżyka:
“Tańczmy białego walczyka!” (bis)

 

PIOSENKA „WESOŁA BABCIA”

(Danuta i Karol Jagiełło)

Moja babcia lubi śpiewać

Moja babcia lubi grać –

Lubi czytać dobre książki

A w niedzielę dłużej spać!

Ref:

Bo nieprawda, że to babcie

Muszą ciągle w kuchni stać

Smażyć placki, jajecznicę

I ubrania nasze prać.

Ref:

Moja babcia jest zadbana

I ubiera modnie się

Chodzi często do fryzjera

I wspaniale trzyma się.

Ref:

A ja kocham swoją babcię

I pomagam ciągle jej.

Chcę, by długo była młoda,

I by żyło się jej lżej.

Ref:

 

GRUDZIEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Urządzenia elektryczne”
  • Zapoznanie z urządzeniami technicznymi i gospodarstwa domowego oraz rolą prądu dla tych urządzeń.
  • Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw związanych z prądem i działaniem urządzeń elektrycznych.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie, bajka.
  • Rozwijanie mowy poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, a także zadawanie pytań do wysłuchanego tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie, ale stosownie do możliwości umysłowych dzieci. Liczenie palców i próby wdrażania dzieci do liczenia na palcach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wyklejanie i wycinanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Śpiewanie piosenek.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Święta tuż-tuż”
  • Poznanie zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
  • Śpiewanie kolęd bożonarodzeniowych.
  • Wykonywanie ozdób choinkowych z papieru i ozdabianie prac wg własnego pomysłu.
  • Kontynuowanie rozpoczętego rytm dwu-, trzyelementowego.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików i zapinania suwaków.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „KRÓL I JEGO ELEKTRYCZNI SŁUDZY”

(Danuta Graj)

W dzisiejszym świecie

jak król żyć mogę –

odkurzacz czyści

moją podłogę.

Zmywarka myje

za mnie talerze,

pralka mi brudne

ubrania pierze.

Toster mi grzanki

przypieka smacznie,

a na mój rozkaz

radio grać zacznie.

Lecz, gdy brak prądu

– przyznaję z bólem –

zaraz przestaję

być wielkim królem.

WIERSZ „CHOINKA”

(Jadwiga Koczanowska)

Przyszła do przedszkola

choinka zielona,

powiedziała dzieciom:

– chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,

pracę podzieliły

i piękne ubranka

choince zrobiły.

Świątecznie ubrana,

jasnym blaskiem świeci.

Choinka została

w przedszkolu, u dzieci.

PIOSENKA „URZĄDZENIA DOMOWE”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Do czego służy pralka?

Wiadomo, że do prania.

Do czego telewizor?

Już wiem – do oglądania.

Do czego służy kuchnia,

na pewno dobrze wiesz,

to na niej ugotujesz,

co potem chętnie zjesz.

II. Do czego służy szafa?

To miejsce na ubrania.

Do czego zaś odkurzacz?

Znów wiem, do odkurzania.

Do czego mikrofala,

na pewno dobrze wiesz,

w niej można podgrzać wszystko,

co potem chętnie zjesz.

III. Do czego służy toster?

Do chleba tostowania.

Do czego służy czajnik?

Do wody gotowania.

Do czego jest lodówka,

na pewno dobrze wiesz,

w niej możesz schłodzić wszystko,

co potem chętnie zjesz.

PIOSENKA „POD ZIELONĄ CHOINECZKĄ”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Pod zieloną choineczką

czekają prezenty.

Zostawił je dziś dla dzieci

sam Mikołaj Święty.

Już na stole jest opłatek,

pod obrusem siano

i za chwile wszystkie dzieci

prezenty dostaną.

Na zielonej choineczce

lampki kolorowe

zaświeciły dzisiaj jaśniej

na święto grudniowe.

Już na stole….

LISTOPAD
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Jestem Polakiem”
  • Kształtowanie postaw patriotycznych – nauka hymnu, wiersza i piosenki o tematyce patriotycznej.
    • Zapoznanie z symbolami narodowymi – flaga, godło, hymn.
    • Poznanie nazwy swojej miejscowości i kraju.
    • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – legenda, wiersz, opowiadanie.
    • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
    • Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie – pory roku, dni tygodnia.
    • Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
    • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
    • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Jesienna szaruga”
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni, szarugi jesiennej.
    • Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
    • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – wiersz, opowiadanie.
    • Uczestniczenie w zabawach ruchowych przy muzyce – poruszanie się w rytm muzyki.
    • Łączenie przyczyny ze skutkiem, określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
    • Ustalanie kolejności czynności tak, aby osiągnąć cel; ustalanie celu, a potem planowanie czynności, które do niego prowadzą.
    • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
    • Rozwijane sprawności manualnej podczas zapinania guzików.
    • Kształtowanie umiejętności prawidłowego, samodzielnego zakładania butów i ubrań wierzchnich.
    • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZ „Barwy Ojczyste” Cz. Janczarski

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

WIERSZ „SŁOTA” I. Suchorzewska

Pada gęsty kapuśniaczek,
Szare niebo ciągle płacze,
Siąpi nudno, mży…
Kapu, kapu, kapią z nieba,
Kapią z rynny, kąpią z drzewa
Kropelki jak łzy.
Mokną dróżki, mokną krzaki,
Mokną pieski, mokną ptaki,
Szary kot i my…
Chlapu chlapu, błoto chlapie
Po kałużach jesień człapie,
Otulona w mgły…

PIOSENKA „Nasze barwy ojczyste”

 Piosenka ” Nasze Barwy Ojczyste”

HYMN POLSKI „MAZUREK DĄBROWSKIEGO”

(sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany)
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz …
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz …
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz …

PIOSENKA „LISTOPADZIE”

(sł. i muz. D. K. Jagiełło)

Listopadzie, listopadzie,
pospadały liście z drzew.
Co się stało? Co się stało?
Nawet ptaków umilkł śpiew.
Zła pogoda wieje wiatr,
Szare chmury niesie,
Z nieba pada deszcz i grad,
Strąca liście w lesie.
Listopadzie, listopadzie,
coraz trudniej rano wstać.
Bo gdy ciemno za oknami,
każdy chciałby dłużej spać.
Zła pogoda….

PAŹDZIERNIK

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

  1. „Jesień w sadzie i w ogrodzie”
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – w sadzie i w ogrodzie.
  • Nazywanie warzyw, drzew owocowych i owoców na nich rosnących.
  • Rozróżnianie owoców i warzyw – co pochodzi z sadu, a co z ogrodu?
  • Zachęcanie do aktywnego współdziałania podczas przygotowywania przetworów z owoców i warzyw – próbowanie własnych wyrobów – soki.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich – opowiadania, wiersze.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego – opowiadanie historyjek obrazkowych.
  • Dostrzeganie rytmów, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i ich kontynuowanie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie plasteliną, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.
  1. „Jesień w lesie”
  • Poznawanie zmian zachodzących jesienią w lesie.
  • Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych, nazywanie drzew i ich owoców: klon/noski, kasztanowiec/kasztany, dąb/żołędzie, jarząb pospolity/jarzębina, orzech/ orzechy, sosna/szyszka, dopasowywanie kształtu liścia i owocu do drzewa.
  • Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w lesie: sarna, jeleń, niedźwiedź, dzik, lis, wilk, jeż, wiewiórka, sowa, dzięcioł, wrona, kukułka. Rozróżnianie zwierząt od ptaków. Naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt.
  • Kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  • Wdrażanie do dzielenia na sylaby prostych wyrazów.
  • Układanie rozpoczętego rytmu, pokazywanie ruchem.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie, wycinanie.
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

WIERSZE DO NAUKI

„Pomidor” – Jan Brzechwa

Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
„Jak pan może,
Panie pomidorze?!”

Oburzyło to fasolę:
„A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”

Groch zzieleniał aż ze złości:
„Że też nie wstyd jest Waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”

Rzepka także go zagadnie:
„Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”

Rozgniewały się warzywa:
„Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”

Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.

„Jeż” – Iwona Sallach

W suchym lesie mieszka jeż,

chcesz zobaczyć – to się spiesz!

Pod gromadką liści śpi,

gdy słoneczko złote lśni.

Jabłek nigdy nie zajada

chętnie złapie zaś owada.

I poluje tylko nocą

kiedy gwiazdki już migocą!

Gdy nastaje sroga zima

jeżyk drzemkę rozpoczyna.

Budzi się zieloną wiosną

kiedy młode trawki rosą.

24
Kontrast