Pszczółki

Nauczyciel: Olga Wójcik
Pomoc nauczyciela: Anna Góralska
Opiekunka: Yuliia Omelchenko

„Pszczółki”

Iwona Wojtyńska

Fruwały pszczółki brzęczące,
by szukać wiosny na łące.
Zbierając nektar z kwiatków,
śpiewały głośno do ptaków
– znamy super Przedszkolaki
zrobimy Im miodek taki,
by wyrosły na dzielne Dzieciaki!

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
Marzec

1 „Prehistoryczny świat”

2 „W kosmosie”

3 „W marcu jak w garncu”

  • Poznanie nazw dinozaurów i utrwalenie ich znajomości, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat życia prehistorycznego, wprowadzenie pojęć: mięsożerny, roślinożerny.
  • Poznawanie zasad obowiązujących w muzeum, uświadomienie wartości wspomnień
    i pamiątek.
  • Poznanie miejsca Ziemi w Układzie Słonecznym oraz jej wyglądu z kosmosu, uzmysławianie zjawiska występowania dnia i nocy, pór roku oraz ich powtarzalności.
  • Zapoznanie z określeniem ubierać się na cebulkę, poszerzenie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody.
  • Poznanie przysłowia W marcu jak w garncu.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania tekstu literackiego.
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi.
  • Poznanie gatunków i odgłosów ptaków przylatujących wiosną.
  • Zapoznanie się z kolorami tęczy,
  • Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy sylabowej.
  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
  • Poznanie piosenek tematycznych, kształtowanie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności ruchowej, doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem tekstu.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.
  • Rozwijanie kreatywności i wyobraźni, zacieśnianie więzi rówieśniczych w czasie wspólnej zabawy, gry.
  • Prezentowanie swojej wiedzy i umiejętności na forum grupy.
  • Rozwijanie umiejętności rysowania.
  • Kształtowanie sprawności ruchowej i wzmacnianie mięśni.
  • Poznanie schemat ciała, czucia własnego ciała i przestrzeni wokół niego.
  • Doskonalenie poczucia równowagi oraz kształtowania koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

Piosenki do nauki w marcu

„Dino i zabawa w chowanego”
Śpiewające Brzdące

Wiele dinozaurów
Chodziło po Ziemi,
Biegały, skakały
Wśród bujnej zieleni.

Hop, hop! Dino, dino
Baw się w chowanego,
W takim gęstym lesie
To jest nic trudnego! (2x)

Rosły tam paprocie,
Skrzypy i widłaki,
Mogły się w nich chować
Małe łobuziaki.

Hop, hop! Dino, dino
Baw się w chowanego,
W takim gęstym lesie
To jest nic trudnego! (x3)

 

„Układ Słoneczny”
Śpiewające Brzdące

Dookoła Słońca
Planety biegają.
Kręcąc się wesoło,
Ciągle się ścigają.

Merkury, Wenus, Ziemia, Mars,
Po swoich orbitach biegają na czas.
Jowisz, Saturn, Uran chcą wyprzedzić je,
Neptun choć na końcu, także ściga się.

Która z planet pierwsza,
Dobiegnie do mety,
Tego nikt powiedzieć,
Nie może niestety.

Merkury, Wenus, Ziemia, Mars,
Po swoich orbitach biegają na czas.
Jowisz, Saturn, Uran chcą wyprzedzić je,
Neptun choć na końcu, także ściga się.

 

„Błyskawica, grzmot”
(zbiór własny)

Pada deszczyk, pada deszczyk,
Wieje, wieje wiatr.
Pada deszczyk, pada deszczyk,
Wieje, wieje wiatr.

Błyskawica – grzmot!
Błyskawica – grzmot!
A na niebie kolorowa tęcza.
Błyskawica – grzmot!
Błyskawica – grzmot!
A na niebie kolorowa tęcza.

 

Wiersze do nauki w marcu

„Pan Astronom mówi o planetach”
Wanda Chotomska 

Wokół Słońca biega sobie
Osiem planet dużych –
w dzień i w nocy wciąż się kręcą
stale są w podróży.

To Merkury, Wenus, Ziemia,
Mars i Jowisz krąży,
dalej Saturn, Uran, Neptun
też za nimi dąży.

Osiem planet wokół Słońca
ciągle jest w podróży,
kto pamięta ich imiona,
niech je tu powtórzy.

 

„Marcowa pogoda”
Małgorzata Plata

Pewnego razu w marcowy dzionek
Do wróbla zadzwonił z pytaniem skowronek:
„Jaka pogoda jest tam, u ciebie?
Słońce czy chmury widać na niebie?”
„Teraz, skowronku, gdy spojrzę w górę,
Widzę nad sobą deszczową chmurę,
Lecz chwilę temu – daję słowo –
Słońce świeciło nad moją głową!”
Taki był zamęt w ptasich głowach,
Że trudno ująć to w paru słowach:
„Wakacje za morzem przedłużać czy skracać?
Jeszcze tu pobyć czy może wracać?
Lecieć do domu czy jednak zostać?”
„Marcowa pogoda ma różną postać;
Wczoraj w południe zerwała się burza,
W nocy – śnieżyca: ach, jaka duża!
A jutro wieczorem ma jeszcze spaść grad…
W marcu jak w garncu – tak mawia mój brat”.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych
Grudzień

12.12. – 23.12.) Temat: „Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia

– poznanie tradycji Bożonarodzeniowych

– poznanie 12 potraw wigilijnych

– określanie różnic w przedmiotach

– przeliczanie do 4

– klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy

– ćwiczenie prawidłowego chwytu pędzla i kredki

– rozwijanie motoryki małej i motoryki dużej

  WIERSZ

Choinka

Marta Galuba

Gdy święta nadejdą zimową porą,

Wszystkie dzieciaki choinkę ubiorą.

Założą łańcuchy, bombki błyszczące

I powieszą na niej gwiazdki świecące

 

PIOSENKA (KOLĘDA)

Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

2. Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

3. Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
Chwała na wysokości,
Chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Grudzień

(28.11. – 09.12.) Temat: „Przygotowania do zimy

– zapoznanie z przygotowaniami zwierząt do zimy
– klasyfikowanie względem wielkości: mały, duży
– przeliczanie do 3
– rozwijanie motoryki małej i motoryki dużej
– doskonalenie umiejętności ustawiania się w kole
– poznanie ptaków: sikorka, gil, wróbel, gołąb, wrona
– poznanie zwierząt: wiewiórka, jeż, niedźwiedź
– poznanie koloru brązowego

  WIERSZ

Śpiący miś
Dorota Strzemińska-Więckowiak

Niedźwiedź cicho pomrukuje,
Bowiem do snu się szykuje.
Gdy śnieg pierwszy z nieba spadnie,
Miś w zimowy sen zapadnie.

PIOSENKA

Stary niedźwiedź mocno śpi

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Listopad

(14.1125.11) Temat: „Jesienna pogoda

– charakteryzowanie jesiennej pogody

– wskazywanie ubrań odpowiednich na jesień

– nazywanie części garderoby: kurtka, szalik, czapka, kalosze

– opisywanie etapów poprawnego ubierania się na dwór

– klasyfikowanie elementów według wielkości (duży, mały)

– malowanie obrazka w wyznaczonych konturach

 

 WIERSZ

Dzik”

Jan Brzechwa

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzika ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo szybko zmyka.

PIOSENKA

Kolorowe listki”

sł. A. Galica muz. T . Pabisiak

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Listopad

(02.11-10.11) Temat: Jesienią w parku i w lesie

– poznanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią

– poznanie drzewa: kasztana, dębu, jarzębiny

– poznanie żołędzia, kasztana, jarzębiny i przyporządkowanie do drzewa (liścia)

– zna zastosowanie parasola

– rozpoznaje kolor: żółty, pomarańczowy, czerwony, brązowy

– poznaje zwyczaje zwierząt szykujących się do zimy

– rozpoznaje zwierzęta : wiewiórka, dzik, niedźwiedź i wie, czym się żywią

– przeliczanie do dwóch

– składanie obrazka z czterech części

 

 WIERSZ

Listopad”

Wanada Grodzieńska

Wyszedł sobie do ogrodu
stary, siwy pan Listopad.
Grube palto wdział od chłodu
i kalosze ma na stopach.

PIOSENKA

Deszczowe krople”

Danuta Szlagowska

Deszczyk kape, kap, kap,kap,kap

łap kropelki w rączki, łap,łap

ref. Łap kropelki, łap deszczowe,

bo już kapią krople nowe.

Kap, kap, kap,kap x2

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Październik

(17.10-28.10) Temat: „Jesteśmy bezpieczni

– określanie położenia przedmiotów: na, pod, obok, za

– zapoznanie z sylwetką policjanta; pracą, ubiorem

– poznaje pojazdy uprzywilejowane, numer ratunkowy: 112

– wie, czym jest przejście dla pieszych, jak się na nim zachować

– wie, co to jest sygnalizator (rozpoznaje kolor zielony i czerwony)

– zna znak drogowy przejście dla pieszych, droga dla rowerów

– poznanie figury geometrycznej: koło

– określanie wielkości koła: małe, duże, średnie

– kreślenie koła na kartce

– kolorowanie w wyznaczonym konturze

 

 WIERSZ

Policjant

Proszę pana Policjanta,
Chyba światła nie działają,
Chcemy przejść na drugą stronę,
One ciągle się zmieniają.

PIOSENKA

Dzieci i światła
muz. T. Pabisiak, sł. A. Galica

Po ulicach auta
pędzą w różne strony.
Uważajcie dzieci
na światło czerwone.

Razem z mamą muszę stanąć,
Kiedy światło jest czerwone.
A na drugą przejdę stronę
Przy świetle zielonym.

Już hamują z piskiem
auta rozpędzone,
Bo na dzieci mruga
światełko zielone.


Razem z mamą muszę stanąć,
Kiedy światło jest czerwone.
A na drugą przejdę stronę
Przy świetle zielonym.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Październik

(03.10-14.10) Temat: „Dbamy o siebie
– poznanie podstawowych owoców
– poznanie podstawowych warzyw
– klasyfikowanie owoców i warzyw

– opisywanie owoców i warzyw
– poznanie zasad obowiązujących podczas spożywania posiłków
– kształtowanie prawidłowej postawy w czasie posiłku
– poznanie części twarzy
– rozpoznawanie tonów: głośno, cicho, szept
– składanie obrazka z trzech części
– kształcenie poprawnego chwytu narzędzia do pisania

 WIERSZ

„Gruszka do fartuszka”

Wpadła gruszka do fartuszka,

a za gruszką dwa jabłuszka,

a śliweczka wpaść nie chciała,

bo śliweczka niedojrzała.

PIOSENKA

Jestem czyściochem”

Bożena Forma

Często się myję pachnącym mydłem,
kąpię się w dużej pianie.
Jestem czyściochem, a dla czyściocha
to bardzo miłe zadanie.

Mam czyste ręce, uszy i szyję,
wyprasowane ubranie.
Zapewniam wszystkich, to oczywiste –
czyścioch czyściochem zostanie.

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Wrzesień

(19.09. – 30.09) Temat: „Bawimy się

Zapoznanie z kodeksem grupy

– używanie słów proszę, przepraszam, dziękuję

– pokazywanie i nazywanie części ciała, orientacja w schemacie ciała

– malowanie farbami

– oddzielanie malutkich elementów od większych, usprawnienie małej motoryki

– zapoznanie z narzędziem do pisania, nauka prawidłowego chwytu

– utrwalenie imion dzieci w grupie

– nauka współpracy w grupie

– wskazanie swojego przyjaciela

– klasyfikowanie zabawek do koncików tematycznych

 

WIERSZ

Proszę i dziękuję”

Proszę i dziękuję to są miłe słowa,

Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.

Raz dwa trzy, raz dwa trzy

Cieszmy się ja i ty.

PIOSENKA

Kolorowe kredki”

Kolorowe kredki
w pudełeczku noszę.
Kolorowe kredki
bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki,
kiedy je poproszę,
namalują wszystko,
to co chcę.

Namalują domek.
I na płocie kota.
I wesołe słonko
na pochmurne dni.
A gdy w Kosmos lecieć
przyjdzie mi ochota,
prawdziwą rakietę
namalują mi.
O!

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

Wrzesień

(01.09. – 16.09) Temat: „Witamy przedszkole”
– oswojenie się z nowym miejscem, salą, przedszkolem
– zapoznanie nauczycielki i kolegów z grupy
– nazywanie po iminiu koleżanek i kolegów
– poznanie kącików zabaw oraz przestrzeni w sali
– nauka odkładania zabawek na miejsce
– zapoznanie swojego znaczka: w szatni, w łazience i na krzesełku w sali
– odnajdywanie swojego znaczka wśród innych znaczków
– poznanie zasad korzystania z łazienki
– nauka mycia rąk i korzystania z toalety
– nauka samodzielnego zakładania kapci
– poznanie organizacji przestrzeni przedszkola i obowiązujących w nim zasad- nauka funkcjonowania i odnajdywania się w grupie
– rozwijanie sfery społecznej, emocjonalnej, ruchowej i intelektualnej

WIERSZ

„Czyste ręce”

I. Salach

Dziś od rana plusk w łazience,

to maluchy myją ręce.

Najpierw w wodzie opłukują,

potem mydłem nasmarują.

PIOSENKA „Jestem sobie przedszkolaczek”

Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam

24
Kontrast