Krasnale

 

 

Nauczycielki: Magdalena Osińska, Elżbieta Bąbolewska
Opiekunka: Iwona Paluch

Krasnal mały, Krasnal duży,
Wie do czego głowa służy.
I piosenkę nam zaśpiewa,
Lub zatańczy gdy potrzeba.
I figury wszystkie zna,
No i liczby 1,2.
Bo to przecież nie trzylatki,
Lecz odważne sześciolatki.
A niedługo czeka szkoła,
Roześmiana i wesoła… 🙂

Tematy kompleksowe :

„Jestem Polakiem i Europejczykiem”, „W wiejskiej zagrodzie”, „Na majowej łące”

Cele:
  • Dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie wiosną i  nazywanie ich
  • Poznawanie krajów należących do Unii Europejskiej, ich historii i zabytków
  • Kształtowanie tolerancji wobec odmiennych kultur
  • Wyodrębnianie ze słów głosek: W nagłosie, wygłosie
  • Doskonalenie czytania prostych tekstów
  • Układanie z alfabetu ruchomego słów i zdań na podany temat
  • Pielęgnowanie wśród dzieci  szacunku do posiadanych rzeczy, książek
  • Grupowanie przedmiotów wg przyjętego kryterium
  • Doskonalenie liczenia w zakresie 10
  • Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni podczas zabaw i wykonywania prac plastycznych
  • Rozwijanie umiejętności współpracy
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów wydawanych przez zwierzęta hodowane na wsi
  • Zapoznanie z rodzinami zwierząt - nazywanie rodziców i ich dzieci
  • Wymienianie produktów pochodzenia zwierzęcego
  • Zapoznanie z cyklem rozwojowym żaby
  • Poznawanie życia pszczół i mrówek
  • Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla
  • Kształtowanie poczucia rytmu i muzykalności
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Kształtowanie prawidłowych relacji w grupie przedszkolnej
 

Wiersze do nauki

Witaj, sąsiedzie!
Magdalena Ledwoń

Przyszli dzisiaj do przedszkola mała Polka, mały Polak. (unosimy dwa kciuki i kiwamy nimi)
I witają swych kolegów z różnych Polski brzegów: Niemca, Czecha i Słowaka,
z Ukrainy też chłopaka. (kciukiem prawej dłoni dotykamy pozostałych palców prawej dłoni)
Białorusinkę, Litwinkę, Rosjankę i jeszcze jedną dziewczynkę. kciukiem lewej dłoni dotykamy pozostałych palców lewej dłoni
A skąd jest ta dziewczynka hoża? Ze Szwecji – sąsiadka zza morza! (rysujemy palcem prawej dłoni fale na wewnętrznej części lewej dłoni)


Podwórkowa awantura
Teresa Fiutowska

Kura gdacze, kaczka kwacze-
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy, –
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka... –
i już słychać go z daleka
Koza meczy: bo ta koza groźna była.
mee, mee, mee...
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody - wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio gęsi, a sio, kury!
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi,
Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.

Gąsienica - tajemnica
Dorota Gellner

Idzie ścieżką gąsienica,
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.

Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.

Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.

Aż tu nagle - patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? - Powiedzcie sami!

Piosenki do nauki

Przekraczamy dziś granice
sł. i muz. Monika Majewska

Wyruszamy w wielką podróż! W Rosji niedźwiedź nas już wita,
a na Litwie czeka na nas z miodem pajda smakowita.
Z Białorusi na rowerze pojedziemy do Kijowa,
ukraiński barszczyk zjemy – rosół niech się przy nim schowa!

Ref. Przekraczamy dziś granice,
te na mapie i te w głowie –w zgodzie chcemy żyć, w przyjaźni:
niech się każdy o tym dowie! / 2x

Szedł przez Tatry mały Polak i zamarzył o kolacji,
gdy zatrzymał się wieczorem, zjadł posiłek na Słowacji.
W Czechach lubią grać w hokeja, często jedzą też knedliki.
Niemcy słyną z czekolady, optymizmu i logiki

.Ref. Przekraczamy dziś granice...


Chodzi kogut przy kurniku
sł. Katarzyna Wójcik - Bożętka, muz. Miłosz Konarski

Na wiejskim podwórku
Wielkie porusznie.
Zaraz się odbędzie
Ranne przedstawienie.
Żółciutkie kurczątka
Wokoło biegają.
Dziob, dziob, dziob, w ziemi dziob,
Robaczków szukają,

Ref. Kukuryku, kukuryku,
Chodzi kogut przy kurniku
I kurczątka swoje liczy,
Żadne nie usiedzi w ciszy.
Pi, pi tu, pi, pi tam,
Gospodyni ziarna daj.

Pierzaste kokoszki
Skrzydła rozkładają
I na swe kurczęta’
Czule spoglądają.
Po podwórku chodzą,
Patrzą za ziarnami
I gdzie tylko mogą,
Grzebią pazurkami.

Ref. Kukuryku, kukuryku.....

Bzycząca zabawa
sł. Monika Majewska. muz. Andrzej Zagajewski

Na zielonej łące zabawa niebywała
Stonoga aż wypieków na buzi dostała
Z chrabąszczem na trawie wywija piruety
Biedronka nie chce z żukiem zatańczyć niestety

Ref. Bzyk, bzyk, bzyk,
bzyk, bzyk, bzyk
Biedronko moja miła
Bzyk, bzyk, bzyk,
bzyk, bzyk, bzyk
Z kim byś zatańczyła

Na zielonej łące zabawa doskonała
Biedronka wnet do tańca pająka wybrała
Lecz bidak się speszył Splatały mu się nóżki
Przykleił się do sieci I uwolnił muszki

Ref. Cyk cyk cyk, cyk cyk cyk
Biedronko moja miła
Cyk cyk cyk, cyk cyk cyk
Z kim będziesz tańczyła

Na zielonej łące Zabawa wyśmienita
Motylek z żukiem tańczy Tango choć już świta
Tańczą osy, bąki Mróweczek nikt nie zliczy
Biedronka sama w kącie Swoje kropki liczy

Ref. Psyt psyt psyt, psyt psyt psyt
Biedronko moja miła
Psyt psyt psyt, psyt psyt psyt
Zabawa się skończyła.

 

Tematy kompleksowe : „Muzyka jest wszędzie”, „Nie jesteśmy sami w kosmosie”, „W teatrze”, „Nadeszła wiosna”
Cele ogólne:

  • Kulturalne spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek,
  • Nauka wiązania obuwia.
  • Rozwijanie koordynacji ruchowej 
  • Improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • Nauka układu tanecznego do podanego utworu muzycznego
  • Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych z muzyką i bez
  • Szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym,
  • Czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
  • Dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody
  • Samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie,
  • Przygotowanie i przedstawienie młodszym kolegom inscenizacji ,,Siostra i brat”
  • Wykonanie plakatu na spektakl
  • Prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
  • Samodzielne układanie opowiadania, dialogu do scenariusza bajki ,,Siostra i brat”
  • Wyodrębnianie w słowach głosek: wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • Liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
  • Rozpoznawanie liter pisanych i drukowanych: C, c, ł, Ł, j,J, f,F
  • Poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: Poznawanie nazw wybranych planet układu słonecznego,
  • Poznawanie ciekawostek na temat ziemi i wszechświata,
  • Poznanie informacji na temat teatru
  • Określanie co się dzieje na scenie teatralnej,
  • Wdrażanie do odpowiedniego zachowywania się w teatrze
  • Naśladowanie wybranych postaci ze znanych baśni za pomocą ruchów, mimiki, gestów
  • Rozróżnianie cech charakterystycznych dla wiosny
  • Rozpoznawanie wiosennych kwiatów
  • Rozumienie następstwa pór roku
  • Wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów.
  • Śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela
  • Wyrażanie nastroju danego obrazu, pracy plastycznej ruchem lub za pomocą innych środków ekspresji,
  • Wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
  • Układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie,
  • Poznawanie znaków: -, =.
  • Różnicowanie stron ciała prawej i lewej,
  • Określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków.
  • Poznawanie ciekawostek na temat ziemi i wszechświata,
  • Dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: Lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów

Piosenki do nauki

Trzej Kosmici
Sł. i muz. S. Kraszewski, S. Marciniak

Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.

Ref.
Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.

Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.

Ref.
Pierwszy – krągłe jajeczko…

Trzej kosmici, trzej kosmici
siedli na obrusie.
proszą ciebie na śniadanie
Z mamą i tatusiem!

Ref,
Pierwszy – krągłe jajeczko…

„Ja jestem muzykantem”
Sł. i muz. Edward Pałłasz

Ja jestem muzykantem,
Na skrzypcach sobie gram.
A smyczek słucha
Małego zucha:
Tirli, li, li, li ….

Ja znowu na swej trąbce
Wesoło sobie gram,
A echo w lesie
Głos trąbki niesie:
Tra, ra, ra,  ra ….

Ja za to na bębenku
Miarowo sobie gram.
Gdy zagram ładnie,
Rytm w ucho wpadnie

Magiczne miejsce
Muz. i sł. :Marek Majewski

Teatr to jest widownia i scena.
Niby nic magicznego w tym nie ma,
aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się przedstawienie.

Ref. Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze,
czarodziejskie jest to, na co patrzę.
Gdy się tylko podnosi kurtyna,
to od razu czar działać zaczyna.

 Każda bajka się staje prawdziwa
Gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie.

Ref. Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze…

Teatr gra. Każdy ma czego szuka.
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
żeby zagrać na scenie w tej sztuce.

Ref. Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze…

Wiosenne buziaki
Sł. I muz. Krystyna Gowik, Aleksnadra Żurawska

Już rozgościła  się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle. 

Słońce rozdaje promyki
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop….

Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop,….

Wiersze do nauki

Przyjęcie
Dorota Geller

Na przyjęcie się wybieram,
wszystkie szafy więc otwieram.
Co mam włożyć? To czy to?
Dwie kokardy wziąć, czy sto?
Spodnie w kratkę, czy też w kropki?
Zamiast butów może wrotki?
Tak się męczę, tak się staram,
wkładam cztery bluzki naraz.
Do żurnala ciągle zerkam –
może lepiej pójść w lakierkach?
Może w bluzce od pidżamy?
Albo w nowej sukni mamy?
Czy na żółtym kapeluszu
mam posadzić kotka z pluszu?
Wszystko to za długo trwa!
Zegar bije – raz i dwa!
Już przyjęcie się skończyło
a mnie wcale tam nie było!

Powitanie wiosny
Czesław Janczarski
Wiosna, wiosna już na łące,
powitalny będzie koncert.
Świerszcz ma skrzypce, skrzat bębenek.
W nutkach pięknych sto piosenek.
Już nastroił świerszczyk skrzypki.
Naraz wiatr przyleciał szybki.
Chwycił nutki, uniósł w górę,
poszybował aż pod chmurę!
Wiosna, wiosna już na łące,
więc zwierzęta dają koncert.
Konik polny ma skrzypeczki,
gitary-trzy biedroneczki.
Na pianinie gra dżdżownica,
motyl harfą się zachwyca,
a w perkusję wali żuk,
podśpiewując: – Uf, uf, uf.
Wokalistka – pszczółka Bze,
ciągle śpiewa: – Ble, ble, ble.
Gdy na koncert wpadł skowronek,
to już był koncertu koniec.

Luty 2021

Tematy kompleksowe : „Baśnie, bajki, bajeczki”, „W karnawale wybieramy się na bale”, „ W krainie śniegu i lodu”, „Muzyka jest wszędzie”

Cele ogólne:

  • Uczestniczenie w spacerach, zabawach, ćwiczeniach ruchowych
  • Rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych małych i dużych :p,P,w,W,z,Z,u,U
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Doskonalenie czytania prostych tekstów
  • Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania pod względem jednej lub kilku cech
  • Doskonalenie liczenia z wykorzystaniem poznanych cyfr : ,,0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10”
  • Zachęcanie do zabaw badawczych
  • Nazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych
  • Mierzenie długości przedmiotów
  • Dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy,pór roku, miesięcy
  • Sprawne posługiwanie się nazwami dni tygodnia – wymienianie po kolei od dowolnego dnia
  • Współpracowanie ze wszystkimi członkami grupy zadaniowej
  • Rozwijanie sprawności manualnej, składanie papieru wg instrukcji nauczyciela
  • Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Poznanie etapów powstawania pisma i książek
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni podczas zabaw i wykonywania prac plastycznych
  • Opowiadanie bajek we współpracy z rówieśnikami
  • Pielęgnowanie szacunku do książek
  • Wzbogacenie słownika o słowa: maszynopis, redaktor, czcionka, księgarnia, drukarz, autor, grafik
  • Uczestniczenie w zabawach karnawałowych
  • Poznanie zwyczajów karnawałowych
  • Poznanie cech klimatu polarnego oraz jego mieszkańców
  • Wzbogacenie słownika o wyrazy: Arktyka, Antarktyda, góra lodowa, Inuita. Igloo
  • Poznanie zwyczajów pingwinów
  • Rozpoznawanie i nazywanie instrumentów muzycznych (tamburyn trójkąt, bęben, talerze, gitara, skrzypce, wiolonczela, flet)
  • Tworzenie własnych instrumentów
  • Gra na instrumentach perkusyjnych do muzyki Batii Strauss
  • Zapamiętywanie tekstów wierszy i piosenek

WIERSZE DO NAUKI

„Skarga książki”

Jan Huszcza

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie

„Karnawał”

M.Brykczyński

Od Trzech Króli, po ostatki,
Wszędzie bale i prywatki,
Piękne stroje, dziwne maski,
Śpiewy, tańce i oklaski.
Od dziadunia, aż po malca,
każdy chce zatańczyć walca,
wszyscy bawią się wspaniale,
Jak co roku w karnawale.

„Muzyczne Kangury”
Dorota Geller

Po pięciolinii, z dołu do góry,
skaczą muzyczne śmieszne kangury.
Skaczą w tył i skaczą w przód,
torby mają pełne nut!
To po prostu niesłychane,
skaczą już po fortepianie!
Na klawiszach czarno-białych
ćwiczą skoki doskonałe
i przy każdym takim skoku
rozsypują nuty wokół.
Rozsypują nuty wokół,
Rozrzucają je po kątach…
Potem wrócą tam, skąd przyszły,
A ja będę musiał sprzątać.

Pingwinek
Wanda Chotomska

Był raz Pingwinek, który chciał latać,
kłopot z nim mieli mama i tata.
Bo wbrew ogólnie przyjętej modzie
próby latania ponawiał co dzień.
Od dziecka straszne wyprawiał hece,
krzyczał: – Już frunę! – krzyczał: – Już lecę!
– Będę lotnikiem! Będę pilotem! –
i bęc! – na ziemię padał z łoskotem.
Startował z miejsca, startował z biegu
i bęc! – lądował twardo na śniegu.
Śmiały się z niego Morsy i Foki,
Mewy ze śmiechu zrywały boki.
I wtórowały im Morskie Krowy:
– Ty sobie wybij latanie z głowy!
A Pingwin, wchodząc na górki czubek,
mruknął: – Podejmę ostatnią próbę!
Wszedł na wierzchołek, skoczył z wierzchołka,
sturlał się z górki w dwustu koziołkach.
I gdy się wreszcie skończyła górka,
do oceanu z górki dał nurka.
Jak złowił rybę w tym oceanie,
to z głowy sobie wybił latanie.
I odtąd snuje marzenia takie:
– Kiedy dorosnę, będę rybakiem!

PIOSENKI DO NAUKI

„Baśniowe postacie”
Sł. i muz. J. Kucharczyk

Znam legendy o powstaniu Krakowa
i stolicy Polski, Warszawie:
o szewczyku, o smoku i Wiśle,
o Syrence, i Warsie i Sawie.

Ref.: Książki niezwykłe, książki ciekawe,
tysiące legend, baśni i bajek.
Historii tyle, że trudno zliczyć,
chcę poznać wszystkie, więc będę je czytać.

Z książek znam też krasnoludki, królewny
i Kopciuszka, wróżki i Śnieżkę,
Czerwonego Kapturka, kłamczuchę,
Kota w butach i Piękną i Bestię.

Ref.: Książki…

Lubię czytać książki z mamą i z tatą,
piękne wiersze, opowiadania,
z nich się uczę, historię poznaję,
więc zachęcam was też do czytania.

Ref.: Książki…

 
„Karnawałowa rozgrzewka”
Sł. Natalia Łasocha
Muz.Andrzej Zagajewski
Dzisiaj będą tańce,
pląsy i zabawa.
Czas więc rozgrzać nogi,
bo to ważna sprawa.
Dzisiaj będą tańce,
pląsy i zabawa.

Czas więc rozgrzać brzuchy,
bo to ważna sprawa.
Dzisiaj będą tańce,
pląsy i zabawa.
Czas więc rozgrzać uszy,
bo to ważna sprawa.

Dzisiaj będą tańce,
pląsy i zabawa.
Czas więc rozgrzać dłonie,
bo to ważna sprawa.
Dzisiaj będą tańce,
pląsy i zabawa.

Czas więc rozgrzać ciało,
bo to ważna sprawa.

„Pingwinek”
Śpiewające Brzdące

Ja jestem mały pingwin
Pokażę teraz Wam
Jak chodzę tip-topami
Bo nóżki krótkie mam

Ref: Tip-top, Tip-top, Tip-top
Tip-top, Tip-top, Tip-top
Tip-top, Tip-top, Tip-top
Tip-top, Tip-top, Tip-top
Tip-top, Tip-top, Tip-top

Ja jestem mały pingwin
Saneczek nie mam, nie
Bo ja na swoim brzuszku
Uwielbiam ślizgać się

Ref: Tip-top….

Ja jestem mały pingwin
I rybki lubię jeść
Wciąż pływam w zimnej wodzie
Nurkuję śmiało też

Ref: Tip-top… 2x

„Ja jestem muzykantem”
melodia ludowa
opracowanie Edward Pałłasz

Ja jestem muzykantem
Na skrzypcach sobie gram.
A smyczek słucha
Małego zucha:
Tirli, li, li, li,
Li, li, li!

Ja znowu na swej trąbce
wesoło sobie gram,
a echo w lesie
głos trąbki niesie:
Tra ra, ra, ra,
ra ,ra, ra !

Ja za to na bębenku
Miarowo sobie gram.
Gdy zagram ładnie
Rytm w ucho wpadnie:
Ra ta tum, tum, tum, tum,
tum, tum, tum!

 

STYCZEŃ 2021

Tematy kompleksowe: „Hop, hop, hop i już mamy Nowy Rok” „Kulturalnie zachowujemy się przy stole” „Odwiedzili nas babcia i dzidziuś” „Zwierzęta są głodne ”

Cele ogólne :

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, określanie występujących zjawisk atmosferycznych
  • Ubieranie się stosownie do pogody
  • Uczestniczenie w spacerach, zabawach, ćwiczeniach ruchowych
  • Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
  • Rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych małych i dużych : n,N,g,G,b,B,s,S
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania pod względem jednej lub kilku cech
  • Doskonalenie liczenia z wykorzystaniem  poznanych cyfr : ,,0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10”
  • Zachęcanie do zabaw badawczych
  • Nazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych
  • Prawidłowe posługiwanie się pojęciami: „dziś”, wczoraj”, przedwczoraj”, jutro”, pojutrze”,
  • Dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy,pór roku, miesięcy
  • Poprawne posługiwanie się słowem „doba”,
  • Sprawne posługiwanie się nazwami dni tygodnia – wymienianie po kolei od dowolnego dnia
  • Współpracowanie ze wszystkimi członkami grupy zadaniowej
  • Opowiadanie o funkcjach jakie pełni kalendarz i odszukiwanie w nim potrzebnych informacji
  • Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się przy stole
  • Rozwijanie sprawności manualnej, składanie papieru wg instrukcji nauczyciela
  • Ważenie zabawek i ocenianie ciężkości
  • Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Poznawanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu z babcią i dziadkiem
  • Zachęcanie do robienia miłych niespodzianek bliskim
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków (wróbel,jemiołuszka,gil,sikora,sroka, wrona)
  • Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków zimą
  • Zapamiętywanie tekstów wierszy i piosenek
PIOSENKI DO NAUKI

,, Miesiące”
Słowa i muzyka: Maria Broda-Bajak

Ref. Dwanaście jest miesięcy w każdym roku –
czy znasz je wszystkie? Powiedz, powiedz nam!

– Styczeń jest pierwszy – śniegiem na nas prószy.
– Luty jest drugi – mrozi nasze uszy.

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– Marzec jest trzeci – ptaki powracają.
– Kwiecień jest czwarty – pąki rozkwitają.

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– A maj jest piąty – zieleń dookoła.
– Czerwiec jest szósty – wakacji czas przywoła

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– Lipiec jest siódmy – żar leje się z nieba.
– Sierpień jest ósmy – zboże skosić trzeba.

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– Wrzesień jest dziewiąty – pełno grzybów w lesie.
– Październik: dziesiąty – słotę nam przyniesie.

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– Listopad: jedenasty – liście opadają.
– Grudzień: dwunasty – Święta się zbliżają.

Ref. Dwanaście jest miesięcy…

– Styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj i czerwiec!
– Lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień!

Ref. Dwanaście jest miesięcy w każdym roku –
a ja już ich kolejność dobrze znam!

Łyżka i widelec 
Słowa: T. Śliwiak
Muzyka A. Galica

Siostra łyżka, brat widelec –
ona gruba
on chudzielec,
Nie przybywał nic na wadze.
Rzekła łyżka:
- Ja ci radzę,
Zupki jedz,
Bo z zup się tyje.
Popatrz, jaką ty masz szyję!
Wszystkie ci wystają kości.
Długo tak zamierzasz pościć?
- Nie chcę zup,
bo ich nie znoszę.
Jedz je sama, bardzo proszę!
Dość już tego mam gadania
Ja jem tylko drugie dania

„Przytul mnie Dziadku”
Słowa i muzyka : Danuta i Karol Jagiełło

Dziadku, drogi dziadku,
przytul mocno mnie,
już zgaszone światło,
a ja boję się.

Ref. Opowiedz bajeczkę,
jedną albo dwie
i pamiętaj zawsze,
że ja kocham cię.

Księżyc już na niebie
liczy gwiazdki swe,
nie mogę dziś zasnąć,
przytul mocno mnie.

Ref. Opowiedz bajeczkę,
jedną albo dwie
i pamiętaj zawsze,
że ja kocham cię.

„Ptasi Bar”
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik

Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!

W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…

Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…


WIERSZE DO NAUKI

„Łakomstwo poskromione”
Bożena Pierga

Gdy łakomstwo jest u cioci
(chodź na stole stos łakoci )
Jedz koniecznie z apetytem
Jednak tak by nikt nie pytał:
Czyżby jeden z cioci gości
Właśnie dzisiaj przestał pościć ?
Kto w jedzeniu umiar trzyma
Tego kolka się nie ima
A przyjaciół grono spore
Lubi siedzieć z nim przy stole

Zimowe dni"
Diana Sokołowska

Na gałęzi wróble
razem z sikorkami,
mimo śniegu, mrozu
pozostały z nami

Inne ptaki dawno
za morze odleciały,
tylko te maleństwa
z nami pozostały

My z wdzięczności do nich
okruszków im damy,
skórek ze słoniny
i garść dobrych ziaren

By ptaki kochane dobrze zniosły
mrozy i zdrowe zostały,
a gdy przyjdzie wiosna
pięknie znów ćwierkały

„Dla Babci”

Tak wiele mnie nauczyłaś,
tak wiele uśmiechu mi dałaś,
na spacery ze mną chodziłaś,
kiedy byłam jeszcze mała.
Do snu nuciłaś piosenki,
byłaś zawsze blisko mnie 
więc podziękować Ci, Babciu
za to wszystko chcę.
Żyj długo w spokoju i uśmiechaj się,
bo śmiech jest najważniejszy
i to, że kocham Cię.

 

GRUDZIEŃ 2020

Tematy kompleksowe: „Tu rosły paprocie” „Dbamy o zdrowie”„ Świąteczny czas” , „ Nadeszła zima ”

Cele ogólne:

  • Poznawanie historii powstania węgla
  • Wymienianie bogactw i zasobów Ziemi
  • Rozwijanie wiedzy na temat kopalni
  • Wdrażanie do dbania o zdrowie
  • Poznanie nazw lekarzy : pediatra, stomatolog, laryngolog, okulista
  • Zachęcanie do niesienia pomocy domownikom podczas prac domowych w okresie przedświątecznym
  • Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi w oparciu o ilustracje i tekst literacki
  • Poszerzanie wiedzy o tradycjach świątecznych
  • Zapoznanie z historią Bożego Narodzenia
  • Śpiewanie piosenek, kolęd i pastorałek
  • Zapoznanie z postacią biskupa Świętego Mikołaja
  • Poznanie tradycji związanych ze świętowaniem Mikołajek
  • Wyodrębnianie cech charakterystycznych dla nowej pory roku – zimy
  • Wskazywanie warunków atmosferycznych które mogą wystąpić zimą
  • Wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody
  • Dbanie o estetyczne wykonywanie prac plastycznych
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw
  • Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w sytuacjach społecznych
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Dokonywanie analizy i syntezy sylabowej podanych wyrazów
  • Układanie wydarzeń w porządku chronologicznym
  • Recytacja wierszy zpamięci
  • Rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych ,małych i dużych :k,K,l,L,y,Y,r,R
  • Rozwijanie analizy i syntezy głoskowej
  • Zapoznanie z liczbą i cyfrą:7,8,9,0
  • Poznanie gamy C-Dur i gry na dzwonkach chromatycznych
  • Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach muzycznych
  • Rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej i słuchowej
  • Nabywanie umiejętności współdziałania w zespole
  • Nauka układu choreograficznego do piosenek : „Waltz”, „Rockin Around the Christmas Tree”

PIOSENKI DO NAUKI

Ząbki”

(sł. Katarzyna Wójcik-Bożętka, muz. Piotr Opatowicz)

 

Białe ząbki w buzi mam,

zawsze o nie dbam.

Często myję zęby swe,

ja próchnicy mówię NIE!

Ref. Wesołą szczoteczką zakręcę kółeczko

dbam o ząbki swoje,

więc próchnicy się nie boję!

Zdrowe ząbki w buzi lśnią,

są ozdobą mą.

Stomatolog chwali mnie,

bo próchnicy mówię NIE!

Ref. Wesołą szczoteczką….

„W kopalni”

(sł. Tadeusz Fangrat, muz. Edward Pałłasz)

 

Górnik świdrem węgiel kruszy,

z latarenki światło spływa.

Już wagonik z węglem ruszył,

winda w górę go porywa.

Ref. A dzisiaj Barbórka, wesoły to dzień!

Zabawa górnicza, więc ciesz się i śmiej!

Jutro węgla bryły czarne

kolejarze w świat powiozą.

A po jutrze – piece nasze

będą grzały na złość mrozom.

Ref. A dzisiaj Barbórka, wesoły to dzień…

Kolęda

(sł. Ewa Stadmüller, muz. Karolina Gawlik)

 

Wędrowała kolęda

poprzez świat cały w bieli,

razem z nią szli weseli

pasterze i anieli.

Ref. Hej, kolędo, kolędo,

Przemarznięta, znużona,

Drzwi szeroko otwarte,

Zapraszamy Cię do nas.

Siadaj i opowiadaj

o Najświętszej Rodzinie,

o ubogim żłóbeczku

i o Bożej Dziecinie.

Ref. Hej, kolędo, kolędo…

Z pastuszkami zaśpiewaj,

niech zadzwonią dzwoneczki,

niech zabeczą cichutko

baranki i owieczki.

Ref. Hej, kolędo, kolędo…

Niechaj wołek z osiołkiem

gwarzą coś po swojemu,

a pastuszek kożuszek

przyniesie Maleńkiemu.

Ref. Hej, kolędo, kolędo…

Niech królowie z darami

dotrą wreszcie, gdzie trzeba,

niechaj ziemia z radości

podskoczy aż do nieba.

Ref. Hej, kolędo, kolędo… 2×

 

„Mała choinka

(Śpiewające Brzdące)

Choinka mała na Święta przyszła już

Panu zagrała kolędę z śnieżnych nut.

Cyk ,cyk ,cyk cyk i lulu luli laj

Cyk ,cyk ,kolędę Panu graj.

Grała na dzwonkach korali wzięła sznur,

Gwiazda na czubku kolędę grała Mu.

Cyk ,cyk ,cyk cyk i lulu luli laj

Cyk ,cyk ,kolędę Panu graj.

Dzieciątko płacze tak bardzo zimno mu

Twoja mamusia utuli cię do snu.

Cyk ,cyk ,cyk cyk i lulu luli laj

Cyk ,cyk ,kolędę Panu graj

List do zimy

(sł. i muz. K. Gowik

Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.

Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.

A my tego białego śniegu mamy już dość!

Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!

Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby:

by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,

i by go można zjadać jak lody,

i by tych lodów nigdy nam nie było brak!

A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,

to żeby miał smak cukrowej waty!

Przeczytała list zima i odpisała tak:

Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak

sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.

Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!

Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby…

Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,

w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!

I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,

śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…

Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby…

WIERSZE DO NAUKI

Barbara Lewandowska

„Zanim przyjdzie gwiazdka”

Jeszcze w lesie szumią świerki
kołysanki swoje,
a ja już mam kłopot wielki,
czym drzewko ustroję.
Otoczone było w lesie,
świergotliwym gwarem…
Więc ja na nim też zawieszę,
śmiesznych ptaszków parę.
Z waty będzie biały zając
i ruda wiewiórka.
Wśród gałązek się schowają,
ślimaki ze sznurka.
Pod wesołym muchomorem,
posadzę krasnale.
Mogą wybrać się wieczorem
z wizytą do lalek.

Agata Widzowska

„Szczypawka”

Czy wiesz, że zima jest jak szczypawka?

Myk! Za kołnierzyk, hop! Do rękawka.

Ugryzie w nochal, poszczypie w uszko,

buzie przyprószy śnieżną poduszką.

Maluje wszystkim piękne rumieńce,

na sankach jeździ w białej sukience,

wciąż lepi śnieżki, grube bałwanki,

kotom na wąsach wiesza firanki.

Zima zaprasza wszystkich na łyżwy:

dzieci, dorosłych, mopsy i wyżły,

a gdy przychodzi pora na narty,

szusują z góry pudle i charty!

W zimie królują kulig i sanki,

orły na śniegu, w zaspach hulanki,

ale nim serca ogrzeją święta,

ubierz się ciepło i zapamiętaj:

kurtka i szalik,

dwie rękawiczki,

grube skarpety,

sweter nordycki,

buty z kożuszkiem,

z polaru czapka

i nie uszczypnie zima szczypawka!

 

LISTOPAD 2020

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

„ Nasze emocje” , „ Przyroda późną jesienią ”„ Niepodległość” , „ Urządzenie elektryczne ”

Cele ogólne:

  • Zachęcanie do poznania i nazywania swoich emocji
  • Poznawanie strategii radzenia sobie z emocjami
  • Dostrzeganie zmian wokół siebie późną jesienią
  • Poznawanie krążenia wody w przyrodzie
  • Ustalanie stałego następstwa pór roku i miesięcy
  • Wzbogacanie wiedzy na temat własnego kraju
  • Kształtowanie patriotycznej i pełnej szacunku postawy
  • Wzbudzanie zainteresowania słynnymi Polakami
  • Kształtowanie rozumienia pojęcia patriota
  • Nauka hymnu i piosenek patriotycznych
  • Kształcenie wyrazistości i odpowiedniej intonacji mowy
  • Tworzenie prac plastycznych o tematyce patriotycznej
  • Stwarzanie warunków do kreatywności i tworzenia
  • Rozwijanie wiedzy na temat powstawania prądu oraz urządzeń elektrycznych
  • Wdrażanie do zachowywania ostrożności podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur płaskich : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • Doskonalenie poczucia rytmu
  • Rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych, małych i dużych : e, E, i, I, t, T, d, D.
  • Rozwijanie analizy i syntezy głoskowej
  • Zapoznanie z liczbą i cyfrą : 3, 4,5
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

PIOSENKI DO NAUKI

„Kapie z nieba”

(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

Kapie z nieba coś od rana,

myślę, że to deszcz,

zaraz idziesz do przedszkola,

dobrze o tym wiesz.

Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też.

by nie przemoczył cię jesienny deszcz,

by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

Czas już chyba włożyć kurtkę,

bardzo zimno jest.

Żółte liście wiatr rozrzuca

i znów pada deszcz.

Ref. Weź ze sobą parasol i pelerynę też.

by nie przemoczył cię jesienny deszcz,

by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

Już kałuże na chodnikach

przelewają się.

Załóż dzisiaj swe kalosze

by pokonać je.

Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też.

by nie przemoczył cię jesienny deszcz,

by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

 

„To jest mój kraj”

(sł. Dorota Kluska, muz. Piotr Opatowicz)

Tutaj dom mój i rodzina ukochana,

park, przedszkole, okolica dobrze znana.

A tuż obok rosną kwiaty, stare drzewa

i chór ptaków gdzieś w konarach pięknie śpiewa.

Ref. To jest mój kraj, to moja Polska,

ja jestem Polką, ty – Polakiem.

To nasze miejsce, tu jest nasz dom,

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem.

Tu odkrywam, tutaj uczę się z ochotą,

jak kochać ojczyznę i jak być patriotą.

Wszędzie słychać polski język – nasz ojczysty

i rozbrzmiewa hymn tak piękny, uroczysty.

Ref. To jest mój kraj, to moja Polska,

ja jestem Polką, ty – Polakiem.

To nasze miejsce, tu jest nasz dom,

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem.

Tu, gdzie Bałtyk i gdzie Tatry – nasze góry,

których szczyty sterczą aż po same chmury.

Każde miasto, każda wioska, nawet mała,

to jest właśnie ukochana Polska cała.

Ref. To jest mój kraj, to moja Polska,

ja jestem Polką, ty – Polakiem.

To nasze miejsce, tu jest nasz dom,

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem.

,,Polka komputerowa”

(sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak).

Mój komputer zachorował,

Nie chce mi się zresetować. 

Płata figle, żarty stroi,

nawet myszka się go boi.

Ref. Taka polka komputerowa,

Gdy w komputerze się wirus chowa.

Ale polka, ładna polka,

Polka komputerowa.

Wszystkie gry mi wirus zniszczył,

A komputer tylko piszczy.

Bardzo chory, biedaczysko

Coś go łamie w twardym dysku.

Ref. Taka polka komputerowa,

Gdy w komputerze się wirus chowa.

Ale polka, ładna polka,

Polka komputerowa

Dzwonię więc na pogotowie,

Pogotowie niech mi powie:

Co mam zrobić, kto pomoże?

Z komputerem coraz gorzej.

Ref. Taka polka komputerowa,

Gdy w komputerze się wirus chowa.

Ale polka, ładna polka,

Polka komputerowa

 

WIERSZE DO NAUKI

,, Kropelki” M. Przewoźniak

Kapu kap, kapu kap

Kropla woła; Złap mi złap!

Deszcz szeleści Pada , kapie.

Kto kropelki deszczu złapie?

Kapu kap, kapu kap

ty kałużo krople złap!

Łapie krople więc kałuża,

ale tylko się nachmurza

jak mam łapać te kropelki

gdy zmieniają się w bąbelki?

Jak to dziwnie się odbywa,

Wpada kropla, bąbel pływa !

Kto nauczy wreszcie mnie,

Czy złapałam je, czy nie?

„Kino w domu” M. Terlikowska

 

Na szklanym ekranie pędzą dwaj Indianie.

A nam dech zapiera: Co dalej się stanie?

Babcia wyszła z kuchni z wielka łyżką w dłoni

i pyta nas szeptem:- Kto tych Indian goni?

A Indianie pędzą, kryją się za skały.

Już napięli łuki, już świsnęły strzały…

Tatuś rzucił „Ekspress”, mama prasowanie,

i już wszyscy patrzą z nami, co się dalej stanie.

Potem przyszła Hania, potem tatuś Hani-

I już wszyscy patrzą jak przymurowani.

Któż by w takiej chwili odszedł od ekranu?

A kot Kotylionek cicho wstał z tapczanu…

Cicho wszedł do kuchni i tam z błogą miną

zajął się sumiennie naszą cielęciną.

Kiedy film się skończył, o siódmej wieczorem,

Kotek siedział grzecznie przed telewizorem.

Kotek był co prawda grubszy odrobinę…

Myśmy mieli kino, a on- cielęcinę

„Polska – nasz dom ”

Małgorzata Nawrocka

Polska to nasz dom,

Tu nikt się nie zgubi.

Polska to nasz dom

po polsku tu się mówi.

Są w Polsce piękne domy,

Przedszkola i ulice.

Za oknem park zielony,

huśtawki, piaskownice.

Są w Polsce piękne góry

i morze z muszelkami.

Nad rzeka płyną chmury,

las pachnie jagodami

Bo Polska to nasz dom

tu nikt się nudzi.

Polska to nasz dom

po polsku tu się mówi.

PAŹDZIERNIK 2020
Temat kompleksowy:
„ Zwierzęta jesienią” , „ Co z czego otrzymujemy”
,, Jak powstaje chleb ?”, ,,Jesień w sadzie i w ogrodzie”

Cele ogólne:

  • Rozpoznawanie zwierząt leśnych i ich zwyczajów podczas przygotowań do zimy
  • Rozwijanie umiejętności zachowania się w lesie
  • Przybliżenie dzieciom środowiska przyrodniczego jakim jest las, pole,sad, ogród
  • Rozpoznawanie owoców i warzyw
  • Rozbudzanie dziecięcej ciekawości i poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie
  • Poznawanie etapów powstawania chleba
  • Poznanie narzędzi i maszyn potrzebnych do produkcji chleba
  • Zapoznanie z popularnymi zbożami : żyto, pszenica, owies,kukurydza, gryka
  • Pieczenie chleba
  • Kształtowanie zachowań prozdrowotnych
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • Dostrzeganie rytmów i stałego następstwa dni i nocy,pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
  • Rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych ,małych i dużych : o, O, a A, m,M
  • Rozwijanie analizy i syntezy głoskowej
  • Zapoznanie z liczbą i cyfrą : 1, 2
  • Rozwijanie percepcji słuchowej
  • Kształtowanie poczucia rytmu
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • Doskonalenie umiejętności wycinania
  • Rozwijanie wyobraźni twórczej

PIOSENKI DO NAUKI
,,Cukierki”
Muzyka i słowa:
Anna Sikora
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
To była kurka
To kurka musiała być
Kto ja? Coś musiało wam się śnić
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
To była świnka
To świnka musiała być
kto ja? Coś musiało wam się śnić.
Każdy na cukierki miał chęć
Ale ktoś postanowił je wszystkie zjeść
Każdy na cukierki miał chęć
Ale ktoś postanowił je wszystkie zjeść
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
To był piesek to piesek musiał być
Kto ja? Cos musiało wam się śnić
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
Kto wziął cukierki niechaj przyzna się
To była kaczka to kaczka musiała być
Kto ja? Coś musiało wam się śnić
Każdy na cukierki miał chęć
Ale ktoś postanowił je wszystkie zjeść
Każdy na cukierki miał chęć
Ale ktoś postanowił je wszystkie zjeść

Piosenka o chlebie
Słowa: Urszula Piotrowska
Muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko
Wesoło śpiewa skowronek, że pola są już zielone,
urośnie zboże do nieba, dana da, dla chleba, dla chleba,
urośnie zboże do nieba, dana da, dla chleba, dla chleba
Słoneczko proszą przepiórki, by prędko wyszło zza chmurki,
gdyż w kłosach złoto dojrzewa, dana da, dla chleba, dla chleba,
gdyż w kłosach złoto dojrzewa, dana da, dla chleba, dla chleba.
Po rżysku drepczą bociany, bo wszystkie zboża zebrane.
Wnet koło młyńskie zaśpiewa, dana da, dla chleba, dla chleba,
wnet koło młyńskie zaśpiewa, dana da, dla chleba, dla chleba.
O świcie ćwierka wróbelek: – A gdy się ziarno przemiele,
do pracy piekarz zagrzewa, dana da, dla chleba, dla chleba,
do pracy piekarz zagrzewa, dana da, dla chleba, dla chleba

WIERSZE DO NAUKI
„Spać się chce”
Hanna Łochocka
Przychodzi taki czas,
że pospać chce las.
Gałąź ostatni liść strąca
i skrzypi: – Jestem śpiąca…
Rozwarta dziupla drzewa
ziewa.
Do dziupli tej wiewiórka
puszysta daje nurka,
by zdrzemnąć się choć trochę.
A kto jest wielkim śpiochem?
Miś.
Pod korzeniami sosny
mości się w gawrze już dziś
i mruczy: – Widzi mi się,
że tak jak inne misie
prześpię tak aż do wiosny…
Kolację zjem na zapas
i będę chrapać, chrapać!
Powiada borsukowa:
– Aj, kiwa mi się głowa.
I ty, mężu, niebożę,
ledwie oczy otwierasz.
Miesiąc, dwa w ciepłej norze
pośpię non stop. Już. Teraz.
Może i trzy?
A ty?
Koło pola, pod lasem,
chomik pstry, kolorowy
zbiera w norce zapasy.
– Zima, zima za pasem
i sen zimowy!
Kiedy ocknę się czasem,
przekąszę to i owo:
spiżarnię mam już gotową.
Ty też, myszko?
– Et, u mnie spiżarka niewielka.
Owsa dwie garstki,
ćwierć kartofelka,
pszenicy trzy naparstki –
to zapasy moje.
A że się trochę boję
pana chomika,
więc kłaniam się i umykam…

„W Jesiennym ogrodzie ”
Jadwiga Koczanowska
Dojrzałe, kolorowe, słońcem malowane,
witaminek pełne i najzdrowszych soków,
dorodne warzywa śmieją się, żartują,
bo jesień jest na działce najpiękniejsza w roku.
Marchewki i pietruszki plotkują cichutko,
buraczki i ziemniaczki kłócą się zawzięcie,
gdyż ogromna, ruda i pękata dynia
zasłania im słońce i zajęła miejsce.
Czerwone pomidory, ogórki zielone
rozmawiają z fasolką, co weszła wysoko,
by spojrzeć na cały ogród kolorowy
i pomachać płynącym po niebie obłokom.

24
Kontrast