Gwiazdki

Nauczyciele: Wioletta Tosiek, Magdalena Osińska
Opiekunka: Katarzyna Komorzycka

Kiedy rano wstaje dzień, a Słoneczko się leniwie przeciąga,
do przedszkola gromadka Gwiazdek szczęśliwym krokiem nadciąga.
Przez zabawę się uczymy i choć mamy po 5 lat,
ciągle nowe odkrywamy – jaka jest Polska i jaki jest Świat.
Codziennie temat inny na zajęciach mamy.
W tym roku literki i cyferki poznamy.
W naszej czerwonej sali ozdobionej Gwiazdkami,
spędzimy rok wspaniały z Naszymi Ciociami

Zadania wynikające z zajęć dydaktyczno – wychowawczych

WRZESIEŃ

Temat:  „Jesteśmy podobni, jesteśmy różni”:

• Poznanie sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc
• Rozwijanie sprawności manualnej
• Doskonalenie orientacji w budowie ciała
• Rozwijanie współpracy w grupie
• Wdrażanie do kulturalnego zachowania się, uczenie różnych sposobów powitania
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
• Wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za siebie i innych w grupie
• Ćwiczenie analizy sylabowej,
• Poszerzanie wiedzy na temat dzieci w grupie
• Kształtowanie umiejętności określania cech poszczególnych osób
• Dokonywania analizy i syntezy sylabowej
• Wzmacnianie wiary we własne możliwości
• Rozwijanie poczucia rytmu
• Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
• Przeliczanie w dostępnym zakresie
• Rozwijanie sprawności manualnej

Temat: „Bezpieczni na drodze”:

• Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze
• Poznanie sposobu bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
• Utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy
• Poznanie niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu, oraz podawanie ich nazw,
• Rozwijanie sprawności ruchowej
• Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
• Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
• Wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie
• Kształcenie umiejętności poznawania różnych materiałów za pomocą wielu zmysłów
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
• Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw
• Rozwijanie umiejętności klasyfikacji,
• Doskonalenie umiejętności rozpoznawania nazw figur geometrycznych,
• Poznanie różnych dźwięków z otoczenia
• Doskonalenie sprawności fizyczne
• Rozwijanie sprawności manualnej,
• Określanie i wytyczanie kierunków od siebie (prawo, lewo)
• Doskonalenie poczucia rytmu i słuchu muzycznego

PIOSENKA

„Grzeczne słówka”
Sł. Agnieszka Galica
Muz.Tadeusz Pabisiak

Dziękuję, przepraszam i proszę,
Trzy słówka za małe trzy grosze!
I grzeczny królewicz i grzeczna królewna
Znają te słówka na pewno!
Trzy słówka za małe trzy grosze
Dziękuje, przepraszam i proszę,
To przecież niewiele kosztuje
Gdy powiesz uprzejmie dziękuję
Korona ci z głowy nie spadnie na pewno
Nawet gdy jesteś królewną
Trzy słówka za małe trzy grosze
Dziękuje, przepraszam i proszę!

WIERSZ

„Zaczarowane słowa”
Justyna Niedbała

Dziękuję, przepraszam i proszę
– te słowa w serduszku noszę.
Te słowa najpiękniej jak umiem każdemu,
kogo spotkam, mówię.
Dziękuję, gdy chce podziękować,
przepraszam, gdy przeprosić mam chęć,
najczęściej mówię zaś proszę, bo wiem, że to ważny gest.
Dziękuję, przepraszam i proszę – te słowa magiczne są.
Tych słów zaczarowanych używam ja, ty i on.

PIOSENKA

„Uliczne sygnały”
sł.M. Szypowska, muz. J. Wąsowski

Raz na jezdnię wlazła gapa, taka gapa, że aż strach,
Ktoś za kołnierz gapę złapał, ktoś za gapą krzyknął ACH!
Ach ty gapo, co ty robisz, tu jest jezdnia pleciesz wiesz,
Autobusy, samochody, motocykle pędzą też.

Ref. Uliczne sygnały zna duży i mały.
Uliczne sygnały, trzeba dobrze znać!
Gdy światło ZIELONE na drugą idź stronę,
Lecz kiedy jest CZERWONE, wtedy musisz STAĆ!

Jezdnia nie jest do spacerów, do zabawy także nie.
Autobusy, sto rowerów i tramwaje śpieszą się.
Nie bądź gapą, nie bądź gapą,
Gapa może skończyć ŹLE!
Popatrz w LEWO, potem w PRAWO,
Jezdnia wolna, śmiało przejdź!

Ref. Uliczne sygnały ……

WIERSZ

„Ulica”
I. Buczkowska

Dwa pasy ruchu miała,
w środku podwójne tory,
a przejścia przez nią strzegły
dwa sygnalizatory.

Po bokach dwa chodniki
na których stali grzecznie
dwaj chłopcy i czekali,
by mogli przejść bezpiecznie.

Gdy sygnalizatory
włączyły już „zielone”,
to wtedy każdy z chłopców
Na druga przeszedł stronę

Temat: „Poznajmy się!”:

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, nawiązywanie relacji rówieśniczych
• doskonalenie umiejętności orientacji w budowie ciała, doskonalenie umiejętności liczenia, integracja grupy
• poznanie miejsc w sali, doskonalenie umiejętności orientacji w budowie ciała, manipulowania przedmiotami, rozwijanie sprawności małej motoryki, ćwiczenie umiejętności uprzejmego zwracania się do innych, określanie relacji rówieśniczych
• formułowanie zasad obowiązujących w przedszkolu, rozwijanie słuchu muzycznego, pamięci słuchowej, ćwiczenie umiejętności wyrażania ruchem treści piosenki, wdrażanie do przestrzegania reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu, integracja grupy
• podawanie nazw niektórych stanów emocjonalnych, np. gniewu, poznanie sposobów na rozpoznawanie ich u siebie, rozwijanie sprawności manualnej, orientacji w budowie ciała i przestrzeni, rozwijanie samodzielności dzieci, doskonalenie umiejętności współpracy

Temat: „W naszym przedszkolu”:

• poznanie nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu, rozwijanie sprawności ruchowej, wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania, podawanie nazw stanów emocjonalnych, rozwijanie szacunku do wszystkich osób pracujących w przedszkolu
• poszerzenie wiedzy o zabawkach i sprzętach używanych w przedszkolu i na placu zabaw, poszerzanie słownika czynnego, rozwijanie sprawności ruchowej, ilustrowanie treści piosenki ruchem, rozwijanie sprawności manualnej, integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych
• poszerzenie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przedmiotach używanych w łazience, rozwijanie zainteresowań badawczych, doskonalenie sprawności manualnej, doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy sylabowej, liczenia sylab, rozwijanie samodzielności badawczej, odpowiedzialności za innych

PIOSENKA

„Przedszkole drugi dom”
sł. i muz. Krystyna Bożek-Gowik
Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref.: Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.
Czasem rano trudno mi wstać.
Chciałoby się leżeć i spać,
lecz na mnie auto czeka i miś.
W co będziemy bawić się dziś?
Ref.: Ja chodzę tam co dzień…
Zamiast mamy panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref.: Ja chodzę tam co dzień…

Ref.: Ja chodzę tam co dzień…

WIERSZ

„Kodeks” Agata Dziechciarczyk
Kodeks grupy już zawarty
Zapisane wszystkie karty
I rysunki przyklejone
Podpisane wszystkie dłonie
Więc uczymy się wierszyka
By pamiętać o nawykach
By zasady w życie wdrażać
Trzeba wierszyk ten powtarzać:
Gdy do sali wchodzimy
Dzień dobry głośno mówimy
Słów magicznych używamy
Dziękuję, przepraszam, proszę znamy
Staramy się mówić po cichu
By spokój był w każdym kąciku
O zabawki nasze dbamy
Po sobie zawsze sprzątamy
Gdy ktoś mówi – słuchamy
Słabszym, młodszym pomagamy
Pracujemy jak umiemy
Pani swojej pilnujemy
Nigdy się nie oddalamy
Bo o bezpieczeństwo dbamy
Gdy trzeba ręce myjemy
Zjadamy, co dostajemy
Jesteśmy mili dla siebie
Pomagamy w potrzebie
Jak wszystko to już znamy
W przedszkolu jak u mamy!

PIOSENKA

„Wesołe przedszkole”
sł.: Krystyna Parnowska, muz. Franciszka Leszczyńska
Słońce dużo ma roboty,
kiedy rano wschodzi,
rozsypuje iskry złote
po szumiącej wodzie.
W okna domów świeci,
rosę zbiera z pola
i wesoło wita dzieci
w drodze do przedszkola.
Wesoło jest, wesoło
w huczącym ulu pszczołom,
w zielonym lesie ptakom,
w przedszkolu przedszkolakom./bis
Słońce bardzo jest ciekawe,
w okna nam zagląda,
czy w przedszkolu wśród zabawek
zawsze jest porządek.
Myśmy tu sprzątali
własnymi rękami,
po czyściutkiej, jasnej sali
słońce tańczy z nami.
Wesoło jest, wesoło…

WIERSZ

„Pierwszy dzień w przedszkolu”
Autor: Bożena Forma

Dzisiaj pierwszy dzień w przedszkolu,
wszyscy w sali się zebrali,
pani prosi by starszacy
z maluchami się poznali.
Potem dzieciom pokazuje
– szatnię, kuchnię, piękne sale,
chce by już od pierwszej chwili
dzieci czuły się wspaniale.
Wciąż starszakom przypomina,
dla maluchów bądźcie mili,
by przedszkole i nas wszystkich
bardzo mocno polubili.
W każdej sali nowe książki
i zabawki, klocki, gry,
wszyscy o nie bardzo dbają,
niech przetrwają wiele dni.
Dzieci w szatni mają znaczki,
w salach miejsca przy stoliczkach
i kochają panią która
jest im zawsze bardzo bliska.
Niech im miło czas upływa,
niechaj zawsze się zgadzają
i spędzone wspólnie chwile
w swoich myślach zachowają.

24
Kontrast