Gwiazdki

Nauczycielka: Wioletta Kowalska
Pomoc nauczyciela: Anna Góralska
Opiekunka: Katarzyna Komorzycka

Gwiazdki
Do Przedszkola nadszedł czas,
Gwiazdeczkami sie stajemy,
Tu zabawa czeka nas,
My się nudzić nie będziemy!
Obserwować chcemy świat,
Jak Gwiazdy na Niebie
I choć mamy mało lat
Odkrywamy tutaj siebie.
O Przyrodę My dbać chcemy,
Więc w ogródku pracujemy,
Nasza Sala Żółta cała
Do zabawy doskonała!
Nasze Panie się starają
Uczą, bawią, pomagają
Czas wspaniały tu spędzamy
I Gwiazdki się nazywamy!

MARZEC
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Były sobie dinozaury”
– Poznawanie historii powstanie węgla kamiennego, jego właściwości;
– Poznawanie wybranych zwierząt (np. dinozaury) i roślin (np. paprocie) występującyhc w prehistorii;
– Nauka pracy z nożyczakami – poznanie zasad bezpiecznego korzystania;
– Porównywanie przedmiotów ze względu na ich cechy;
– Segregowanie przedmiotów ze względu na ich przeznczenie;
– Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej podczas pracy z obrazkiem;
– Zapamiętywanie krótkich tekstów literackich;
– Wyszukiwanie odpowiedzi na postawione przez siebie pytania;
– Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów;
– Kaształtowanie analizy i syntezy wzrokowej – składanie obrazków w logiczną całość;
– Rozwiajanie sprawnoci ruchowej;
– Ćwiczenie zdolności manualnych;
– Rozbudzanie zainteresowań technicznych;

2. „Wiosna tuż – tuż”
– Obserwowanie zmian w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną np. powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się kwiaty (krokusy);
– Rozpoznawanie i nazywanie wybranych kwiatów;
– Nauka piosenek;
– Ilustrowanie ruchem treści piosenek;
– Powtarzanie nazw następujących po sobie pór roku;
– Porównywanie przedmiotów ze względu na ich cechy;
– Segregowanie przedmiotów ze względu na ich przeznczenie;
– Rozwijanie sprawności manualnej podczas ćwiczeń motoryki małej;
– Rozwijanie sprawności fizycznej podczas zabaw ruchowych;
– Wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem.

PIOSENKA
„Bartek Dinozaur”

1. Ja mam kumpla Dinozaura la, la, la
Jest z gatunku Stegozaura la la la
Lubi śmiać się dużo biegać la, la, la
Uśmiechniety świat przemierza la, la, la
Ref.: To Bartek Dinozaur, już cukierki pożarł
I się bawić z nami lubi cały dzień
Wszystkich w koło kocha i nie strzela focha
Na gitarze gra, zawsze humor dobry ma.
2. Kiedy razem się bawimy la, la, la
Dużo śmiesznych min stroimy la, la, la
Często razem się tulimy la, la, la
To dinozaur bardzo miły la, la, la
3. Ja mam kumpla Dinozaura la, la, la
Jest z gatunku Stegozaura la la la
W nocy zawsze mnie obroni la, la, la
I przegoni złe potwory la, la, la

WIERSZ
„Walka dinozaurów”

W gąszczu liści wielkie ślepia
Patrzą ktoś ukryty czeka
Wodzi okiem obserwuje
Cicho przy tym posapuje

Nagle ruszył jak z kopyta
Upolował napastnika
Jedna bestia drugą szarpie
I to wcale nie na żarty

Walka toczy się zaciekła
ślinka z pyska już pociekła
Walkę toczą dinozaury
Można rzec, że się pożarły

Paszcza wielka, zęby ostre
Wygrać walkę to nie proste
Lecz zwycięzca jeden tylko
Tyranozaur to dziecinko

PIOSENKA
„Deszczyk”

I. Kapu-kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę.
Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę. (2x)

II. Kapu-kapu, kapu, kap,
deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak,
idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol…

III. Kapu-kapu, pada deszcz,
wszystko mokre w koło.
Przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.

Ref.: Weź parasol…

WIERSZ
„Prośba do słoneczka”

Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
przybędzie wiosna miła.
Słoneczko nasze kochane,
bardzo cię prosimy.
Ogrzewaj mocno ziemię,
zacieraj ślady zimy.
Pod śniegiem mocno bije
pani przyrody serce.
Słoneczko wyślij promienie,
daj ciepła jak najwięcej.

LUTY
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „W świecie baśni”
– Wzbudzanie zainteresowania literaturą;
– Uświadamianie następstwa pór roku;
– Przypominianie zasad bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
– Rozwijanie umiejętności przeliczania
– Wprowadzenie pojęć dodawania i odejmowania oraz nauka prawidłowego szacowania wyniku tych działań (na niewielkich przelicznikach);
– Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów;
– Kaształtowanie analizy i syntezy wzrokowej – składanie obrazków w logiczną całość;
– Rozwiajanie sprawnoci ruchowej
– Ćwiczenie zdolności manualnych
– Rozbudzanie zainteresowań technicznych

2. „Poznajemy kosmos”
– Poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego;
– Oglądanie książek związanych z kosmosem;
– Poznawanie zawodów związanych z kosmosem np kosmonauty, astronoma;
– Nauka piosenek;
– Ilustrowanie ruchem treści piosenek
– Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych
– Rozbudzanie przynależności do grupy przedszkolnej podczas Balu Karnawałowego;
– Rozwijanie sprawności fizycznej;
-Wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem.

 

PIOSENKA
„Krasnoludki”

My jesteśmy krasnoludki,
hopsa sa, hopsa sa,
pod grzybkami nasze budki,
hopsa sa, hopsa sa,
jemy mrówki, żabkie łapki,
oj tak tak, oj tak tak,
a na głowach krasne czapki,
to nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
trutu tu, trutu tu,
gdy ktoś senny, to uśpimy,
lulu lulu lu,
gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
ajajaj, ajajaj,
to zapłacze niezabudka,
uuuuu.

WIERSZ
„Wesoły Królik”

Za różową górą,
za niebieskim lasem
mieszkał biały królik,
wesoły grubasek.
Królik razem z żoną,
córką i synkami
założył pod lasem
własny sklep z bajkami.
Kto tylko królika
o bajki poprosi,
dostaje sto bajek
za złamany grosik.
I ja także byłam
w tym małym sklepiku.
Co kupiłam?
Bajkę.
Jaką?
O króliku!

PIOSENKA
„Usypianka”

1. Noc po świecie sobie chodzi,
kołysanki śpiewa.
Stary niedźwiedź mocno chrapie,
mysz pod miotłą ziewa.

Ref. Nocka chodzi na paluszkach,
cichutko się skrada.
Pod poduszkę najpiękniejsze
sny dla wszystkich wkłada. (bis)

2. Już uśpiła swym śpiewaniem
w wózeczkach laleczki.
Zasnął też pajacyk mały,
misie i książeczki.

Ref. Nocka chodzi na paluszkach,
cichutko się skrada.
Pod poduszkę najpiękniejsze
sny dla wszystkich wkłada. (bis)

WIERSZ
„Ufoludki”

W piaskownicy za przedszkolem
wylądował srebrny spodek,
a ze spodka już po chwili
ufoludki wyskoczyły.

Małe zwinne i zielone,
mądre i zaciekawione.

Wymierzyły i zbadały
ławki, piłki, trawnik cały.

Odleciały Mleczną Drogą
na planetę Togo-Togo.
Został po nich pył magiczny,
taki był sen kosmiczny.

STYCZEŃ

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Zimową porą”
-Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
-Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności
-Uświadamianie następstwa pór roku
-Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku
-Wdrażanie do bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym
-Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
-Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy; kontynuowania rytmów
-Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
-Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej kolejność czynności
-Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy

2. „Nasi Dziadkowie”
-Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
-Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej kolejność czynności
-Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy
-Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
-Nauka piosenek i pląsów.
-Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
-Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
-Rozwijanie sprawności fizycznej
-Wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem

PIOSENKA
„Głodny wróbelek”

1. Przekrzywia główkę, wesoło ćwierka
czy macie może coś dla wróbelka?

Ref: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la la la la.
Kto dla wróbelka ziarenka ma.

2. Wołają dzieci: pewnie, że mamy!
Przez całą zimę o ptaki dbamy!
Ref: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, la la la la.
Kto dla wróbelka ziarenka ma.

WIERSZ

„Ptaszki i Dzieci”

Śnieg zasypał pola, lasy.
Dokąd lecą głodne ptaki?
Kto je karmi po zamieci?
Kto? Wiadomo, małe dzieci.
O, już biegną dwie dziewczynki.
Rozsypały okruszynki.
Zjadły ptaki chlebek biały.
„Ćwir, ćwir” – pięknie dziękowały.

PIOSENKA
„Babcia nigdy nie narzeka”

1. Włos na głowie ułożony,
Puder pięknie położony, to babcia kochana!
Modne dżinsy i bluzeczka,
Trampki, chustka, torebeczka, to babcia kochana!
Ref: Babcia nigdy nie narzeka,
I przed wiekiem nie ucieka,
Tak, tak, tak, tak, tak!
2. Kto najlepsze dania robi,
Pyszne zupki i pierogi, to – babcia kochana!
Słodki torcik, czy babeczka,
Pierwsza klasa kuchareczka, to – babcia kochana!
Ref: Babcia nigdy nie narzeka,
I przed wiekiem nie ucieka,
Tak, tak, tak, tak, tak!
Będzie jeszcze 100 lat żyła,
Dobry zdrowiem się cieszyła,

PIOSENKA
„Nieposłuszny dziadek”
1.Mam dziadka, który zawsze ma swoje własne zdanie
I nikt z całej rodziny nie może wpłynąć na nie,
Bo dziadek mój jest taki, że robi to co chce
i nawet mojej babci nie słucha się.
2. Prosiła babcia dziadka, by kran jej zreperował,
lecz dziadek nic nie zrobił i cały dzień próżnował.
Bo dziadek mój jest taki, że robi to co chce
i nawet mojej babci nie słucha się
3.Prosiła babcia dziadka
By podlał w domu kwiatki
Lecz dziadek zamiast tego
Zajadał czekoladki.
Bo dziadek mój jest taki, że robi to co chce
i nawet mojej babci nie słucha się
4. Prosiła babcia dziadka, by raz posprzątał w domu,
lecz zaraz do kolegi wymknął się po kryjomu.
Bo dziadek mój jest taki, że robi to co chce
i nawet mojej babci nie słucha się.

WIERSZ

„Babcia moja kochana”

Moja babcia kochana
Babcia jak druga Mama.
Nie ma lepszego lekarstwa na bóle niż gdy mnie Babcia przytula czule.
Babcia się troszczy, lubi rozpieszczać -jak zacznie karmić nie może przestać
i Babci nie można nikim zastąpić, więc trzeba ją cenić i pochwał nie skąpić.
I ja Cię chwalę kochana Babciu, wołając z przekorą: dziura w kapciu.

GRUDZIEŃ
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „A deszcz pada i pada…”
– obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących wtedy zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
– wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– ćwiczenie sprawności manipulacyjnej
– uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
– rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich

2. „Zima biała”
– poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu
– poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
– pełnie ról społecznych np. w toku zabaw tematycznych
– rozwijanie sprawności fizycznej
– wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
– rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich
– kultywowanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

WIERSZ
„Jesienna szaruga”

Deszcz po szybie ścieka
sza, sza, sza,
kapią krople deszczu
pla, pla, pla.
Wiatr piosenkę śpiewa
uu, uu, uu,
szumią z wiatrem drzewa
szu, szu, szu.

PIOSENKA
„Święty Mikołaju”
1. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju dzieci już czekają, gdzieś ty gdzie? A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj przez komin zawołał: spieszę się!
Ref.: Worek prezentów wielki mam dobrze marzenia wasze znam. Wiem, że czekacie cały rok, więc wydłużałem krok.
2. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju dzieci cię kochają, czy ty wiesz? A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj do dzieci zawołał : Ja was też!
Ref.: Worek prezentów wielki mam dobrze marzenia wasze znam. Wiem, że czekacie cały rok, więc wydłużałem krok.

WIERSZ
„Spacer maluchów”

Pada śnieżek biały,
Puszysty i suchy,
Idą na spacerek
Z przedszkola maluchy.
Pada śnieżek biały,
już jest po kolana.
Lepią dzieci razem
śmiesznego bałwana.

PIOSENKA

„Sypie śnieg”

1. Sypie śnieg 2x
Sypie biały śnieżek
Raz nasypie się do butów, raz jest za kołnierzem 2x

2. Pada śnieg 2x
Biały śnieżek pada
Biały bałwan śnieżne bajki dzieciom opowiada

3. Prószy śnieg /2x
Biały śnieżek prószy
Już ozdobił gwiazdeczkami zajączkowi uszy. /2x

 

LISTOPAD
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Nasze rodziny”
– poznanie informacji na temat członków rodziny
– poznanie obowiązków domowych takich jak zmywanie, pranie, prasowanie itp
– nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny
– pełnie ról społecznych np. w toku zabaw tematycznych
– rozwijanie sprawności fizycznej
– wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
– rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich

2. „Nasza kraj, miejscowość i region”
– poznawanie nazw swojego kraju, miasta, regionu oraz ich historii
– utożsamianie się ze swoim krajem – nauka wierszy, piosenek patriotycznych oraz symboli narodowych jak rówznież symboli miasta, dzielnicy
– rozwijanie sprawności fizycznej
– wykonywanie prac plastycznych zgodnie z przedstawionym wzorem
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
– rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich

WIERSZ
„Rodzina”
Kiedy mamusia i tatuś
dzień wolny od pracy mają,
na długi rodzinny spacer
wtedy nas zabierają.
Wszyscy mamy rowery
na wycieczki jeździmy,
takie dni są wspaniałe
bardzo je lubimy.
W upalne dni lipcowe
pływamy w czystym jeziorze,
a kiedy tatuś ma urlop
to jedziemy nad morze.

PIOSENKA
„Mama i tata to nie są roboty”

1. Samo się nie zrobi pranie, prasowanie
i mycie podłogi i kurzy ścieranie.
Same się ubrania nie poukładają
i same talerze się nie pozmywają.
Ref.
2. twoje łózko nie chce samo się pościelić,
a chwasty w ogródku same się wypielić.
Ref.
3. Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają.
Ref.
4. Samo się nie zrobi pranie,
prasowanie i mycie podłogi i kurzy ścieranie.
Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają”

HYMN POLSKI „MAZUREK DĄBROWSKIEGO”
(sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany)

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

WIERSZ
„Ojczyzna”
Wszystko dookoła:
Szkoła, przedszkole,
Fabryczne dymy,
Żelazna kolej,
Kwiaty przy oknie,
Klon koło bramy,
Słoneczny uśmiech
Kochanej mamy
I las, co cieniem
Dzieci zaprasza
– wszystko to – Polska
Ojczyzna nasza.

 

PAŹDZIERNIK
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze

1. „Nadeszła Jesień”
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zaszły w przyrodzie
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody.
• rozwijanie sprawności fizycznej
• ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
• uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
• rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich
• rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami
• kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich

2. „Jesień w sadzie i ogrodzie”
• rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie.
• rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
• rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw – rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
• doskonalenie umiejętności malowania farbami
• ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
• uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych
• rozwijanie mowy, nauka krótkich tekstów literackich
• wdrażanie do dzielenia na sylaby prostych wyrazów
• rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie kredkami, malowanie farbami

WIERSZ
„Jesień”
Spadają liście,
szeleszczą wkoło,
wiatr je unosi
gwiżdżąc wesoło.

Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.

Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.

Pięknie korale
ma jerzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna.

WIERSZ
„Jabłoń”
Drzemie w sadzie jabłoń,
zasłuchana w ptasim śpiewie.
Ile jabłek już z niej spadło,
o sama nawet nie wie.

PIOSENKA
„Pani Jesień”
Wszyscy ludzie mówią, że jesień jest smutna,
a ja wcale się nie zgadzam z tym!
Jesień jest wesoła, echo za nią woła,
pełno przed nią złotych drzew.

Ref. Pani jesień do nas przyszła
i wesoło śpiewa nam,
strój jej zdobią złote liście,
na bębenku dla niej gram.

Odlatują ptaki i spadają liście,
ja w zeszycie też mam fajny liść.
O jesieni śpiewać mogłabym tu długo,
lecz przedszkola muszę iść.

Ref. Pani jesień do nas przyszła
i wesoło śpiewa nam,
strój jej zdobią złote liście,
na bębenku dla niej gram.

PIOSENKA
„Witaminowa piosenka”
1. Rośnie pomidor na krzaczku,
Obok cebuli, buraczków.
Z każdym dniem bardziej czerwony,
Śpiewa zadowolony.

Ref: Czy ktoś wie, czy ktoś wie
Co w warzywach kryje się?

2. Rośnie ogórek przy ziemi,
Obok ziemniaków, marchewki.
Z każdym dniem bardziej zielony
Śpiewa zadowolony.

Ref. Czy ktoś wie…

24
Kontrast