Gwiazdki

Nauczyciele: Wioletta Kowalska, Magdalena Osińska
Opiekunka: Katarzyna Komorzycka

Gwiazdki! Gwiazdki!
Czy już wiecie?
Średniakami się stajemy
W nowej sali, z nową Ciocią,
Świetnie bawić się będziemy!
Rok nas czeka pełen wrażeń,
I nauki i zabawy.
I spełniania naszych marzeń
Kto jest chętny? Kto ciekawy?
Same Gwiazdki! Jak nas wiele!
Sami wierni przyjaciele
A więc w drogę! Na nas czas!
Do przedszkola przybawamy.
Tam przygoda czeka Nas,
Na nią dziś ochotę mamy!

PAźDZIERNIK

Założenia Dydaktyczno – Wychowawcze

1. Jesień w sadzie i w ogrodzie
– Poznawanie różnych owoców i warzyw;
– Wzbogacanie słownictwa czynnego;
– Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej;
– Rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą dotyku;
– Rozwijanie umiejętności wokalnych;
– Uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw;
– Rozwijanie sprawności manualnej;
– Poznawanie sposobu przechowywania różnych owoców i warzyw;
– Rozwijanie zmysłu węchu i smaku;
– Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich;
– Rozwijanie inwencji twórczej;
– Rozwijanie mowy i myślenia;
– Kształtowanie świadomości wyrażania swoich intencji w nie werbalny sposób;
– Wskazywanie i nazywanie elementów budowy własnego ciała;
– Tworzenie szczegółowego rysunku ciała człowieka;

2. Jesienna pogoda

– Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących jesienią;
– Nabywanie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji;
– Doskonalenie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi oraz pamięci;
– Rozwijanie myślenia
– Zachęcanie do współpracy w zespole
– Nauka wierszy i piosenek o tematyce jesiennej
– Kształtowanie poczucia rytmu i szybkiej reakcji na zmiany w przebiegu melodii
– Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych-
– Poruszanie się w przestrzeni wg podanej instrukcji;
– Nazywanie części ciała drugiej osoby i wskazywanie różnic w stosunku do własnej osoby;
– Wytyczanie kierunków od drugiej osoby i ustalanie co się tam znajduje ;
– Kształtowanie prawidłowego trzymania pędzla
– Wdrażanie dbałości o estetykę prac plastycznych
– Rozwijanie sprawności manualnej
– Doskonalenie umiejętności spacerowania w parach
– Kształtowanie zwinności i zręczności
– Nauka prawidłowego czworakowania
– Nabywanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała

PIOSENKA

„Owoce i warzywa”
(sł. i muz. Bożena Forma)

Gruszki, śliwki, jabłka,
Ludzie je zjadają,
Słodkie i witamin
Wiele w sobie mają.

Ref: Witamina A, witamina C
Są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.

Groszek, pomidory
I inne warzywa
Zdrowe i dlatego
Często je spożywaj.

Ref: Witamina A….

Zupa jarzynowa,
Przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce
Będziesz zawsze zdrowy.

Ref: Witamina A…

PIOSENKA

A ja deszczu się nie boję!
(sł. Natalia Łasocha, muz. Miłosz Konarski)
Krople spływają po oknie,
kap, kap, kap.
Cały świat już w deszczu moknie.
Oj, tak, tak.

Ref. A ja deszczu się nie boję, Dwa kalosze mam do pary
A gdy płaszcz założę jeszcze, zatańczę razem z deszczem.

Już w kałużach cała droga, chlup, chlup, chlup.
Z każdej rynny leci woda,
plusk, plusk, plusk.

Ref. A ja deszczu się nie boję…

WIERSZ

„Jesień w sadzie”
Bożena Forma

Zawitała do sadu jesień,
z wiatrem zatańczyła.
Zebrała dojrzałe owoce,
drzewom liście strąciła.

Wygoniła ptaki daleko,
słońce zakryła chmurą.
– Kiedy odejdę – rzekła –
zrobi się bardzo ponuro.

Drzewa mgłą otuliła,
deszczem wszystko zalała.
Zanim zima przybędzie
będzie odejść musiała.

WIERSZ

„Sześć parasoli”
Anna Łada – Grodzicka

Kiedy deszcz na dworze pada,
to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy-floresy – to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka – to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki – to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki – to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony – to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę
– wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie
i czeka, aż deszcz będzie.

WRZESIEŃ
Założenia Dydaktyczno – Wychowawcze

1. „Bezpieczny przedszkolak”
– Współtworzenie przyjaznej atmosfery;
– Poznanie znaczków, kącików tematycznych w sali oraz zasad grupowych;
– Poznawanie wybranych środków transportu;
– Poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej. Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów;
– Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu;
– Poznanie zwodu policjanta oraz atrybutów związanych z jego pracą;
– Poznanie wybranych znaków drogowych oraz ich podziału na znaki nakazujące, ostrzegawcze, znaki zakazu i informacyjne;
– Poznanie numeru alarmowego 112, oraz numerów do służb ratunkowych: 997, 998, 999;
– Słuchanie tekstów literackich i odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
– Rozwijanie sprawności manualnej;
– Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki i ołówka;
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kolorów;
– Rozróżnianie części ciała;
– Doskonalenie pamięci.

2. „Jesień w parku i w lesie”
– Rozpoznawanie oznak jesieni;
– Korzystanie z naturalnych materiałów podczas tworzenia prac plastycznych;
– Korzystanie z naturalnych materiałów podczas tworzenia prac plastycznych;
– Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki i ołówka;
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kolorów;
– Rozróżnianie części ciała;
– Doskonalenie pamięci;
– Rozpoznawanie darów jesieni : kasztany, żołędzie, jarzębina, szyszki;
– Doskonalenie poczucia rytmu i słuchu muzycznego;
– Rozpoznawanie zwierząt zamieszkujących las i park;
– Poznawanie grzybów jadalnych i trujących;
– Doskonalenie sprawności fizycznej;
– Słuchanie tekstów literackich i odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

 

PIOSENKA
„Na skrzyżowaniu”
(B. Forma)

Zielone światło jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę,
i trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.

Ref: Światła drogowe znaki nam dają,
światła drogowe do nas mrugają,
i teraz głośno powiem wam:
nigdy przez ulicę nie przechodzę sam.

Czerwone światło, jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam i mamy rękę,
wciąż mocno trzymam nucąc piosenkę.

 

PIOSENKA
„Jesień jak zaczarowana”
(sł. Anna Bomba, muz. Miłosz Konarski )
Deszcz jesienny cicho pada – szu, szu, szu
Dzieciom bajki opowiada – tu, tu, tu.
O parapet sennie puka – tak, tak, tak
I promieni słońca szuka – ach, ach, ach

Ref. Jesień jak zaczarowana, płata figle już od rana /2 x

Liście wolno opadają – szu, szu, szu,
Miękki dywan układają – tu, tu, tu.
Nagle słońce się zjawiło – tak, tak, tak,
Deszcz jesienny osuszyło – ach, ach,ach.

Ref. Jesień jak zaczarowana,… /2 x

Babie lato nitki plącze – szu, szu, szu,
Z wiatrem tańczy też pajączek – tu, tu, tu.
Jesień taka zamyślona – tak, tak, tak,
Szalem z listków przystrojona – ach, ach, ach.

Ref. Jesień jak zaczarowana… /2 x

 

WIERSZ
„Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”.( B.Forma)
Na chodniku przystań bokiem,
Popatrz w lewo bystrym wzrokiem,
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
Znów na lewo spójrz powoli
Jezdnia wolna – więc swobodnie mogą przez nią przejść przechodnie.

 

WIERSZ
„Grzybobranie” (autor nieznany)

Wczoraj deszczyk padał
dzisiaj słońce świeci
więc na grzybobranie
wybierzmy się dzieci

w lesie pod drzewami
w trawie, w liściach, tutaj
chowają się grzyby
jeden dwa trzy – szukam!

to maślak klejący
i kurka żółtawa
ciekawe kto będzie
królem grzybobrania?

szlachetny borowik
każdy chce go znaleźć
brązowy kapelusz
widać już w oddali

uważaj – muchomor!
pięknie się czerwieni
trującego grzyba
zrywać nie będziemy.

24
Kontrast