Biedronki

Nauczycielka: Aneta Mazurek
Opiekunka: Iwona Paluch

My Biedronki
My biedronki zgrana paka
Nie zgrywamy dziś mięczaka!

Do przedszkola chodzić lubimy,
Pokłady energii w sobie kłębimy.

Zobaczcie sami
Że jesteśmy zuchami!

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
WRZESIEŃ

1. Jestem przedszkolakiem

• Zna otoczenie, w którym przebywa: salę, łazienkę, szatnię, plac zabaw.
• Poznaje zasady dotyczące bezpiecznej zabawy w sali i ogrodzie przedszkolnym i przestrzega ich.
• Wie, jaki ma znaczek i rozpoznaje go na sprzętach w sali, łazience, w szatni.
• Rozumie potrzebę leżakowania i odpoczynku dla dobrego samopoczucia.
• Uczy się samodzielności: jedzenia, korzystania z toalety, ubierania i rozbierania.
• Uczestniczy w zabawach ze śpiewem, doskonali poczucie rytmu.
• Ilustruje ruchem treść prostych wierszyków i piosenek.
• Uczy się ustawiać w kole i w pociągu – jedno za drugim.

 

2. Bawimy się razem bezpiecznie

• Uczy się używania zwrotów grzecznościowych.
• Rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich.
• Uczy się budować proste wypowiedzi, zrozumiałe dla otoczenia.
• Grupuje przedmioty według wielkości, kolorów.
• Rozwija orientację w schemacie własnego ciała.
• Uczy się wykonywania prac plastycznych.
• Uczestniczy w zabawie ze śpiewem, zna i śpiewa piosenki.
• Ilustruje ruchem treść prostych wierszyków i piosenek.
• Uczestniczy w zabawach ruchowych.
• Zapoznaje się z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze.
• Zaznajamia się z numerem alarmowym 112.
• Kształtuje poczucia rytmu.
• Kształtuje umiejętności stosowania się do uzgodnionych reguł gry.
• Kształtuje orientacje w przestrzeni.
• Uczy się wykonywania prac plastycznych.

 

Piosenka na wrzesień:
Rączki robią:
Rączki robią klap, klap, klap.
nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
i na brzuszku sobie gram.
Buźka robi am, am, am,
oczka patrzą tu i tam,
tutaj swoje uszka mam
i na nosku sobie gram.

Wiersz na wrzesień:
Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.
Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

PAZDZIERNIK
Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
Październik

1. „Idzie jesień, przez ogród i sad”
• Poznanie różnych sezonowych owoców;
• Rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą dotyku;
• Rozwijanie sprawności manualnej;
• Rozwijanie zmysłu węchu i smaku;
• Rozwijanie mowy;
• Rozwijanie słuchu muzycznego;
• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie;

2. „Idzie jesień … do zwierząt”
• Nabywanie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji;
• Rozwijanie zdolności wokalnych;
• Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej;
• Poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących jesienią;
• Poruszanie się w przestrzeni wg podanej instrukcji;
• Rozwijanie sprawności manualnej.

Piosenka październik:

„Kolorowe listki”
Autor nieznany
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.

Wiersz na październik:
„Idzie jesień”
Autor: Tadeusz Śliwiak
Idzie łąką, idzie polem
Pod złocistym parasolem.
Gdy go zamknie- słońce świeci.
Gdy otworzy pada deszcz.
Kto to taki? Czy już wiecie?
Tak! To właśnie jesień jest!

Kolorowe liście
Autor: nieznany
W naszym parku na jesieni,
od kolorów aż się mieni.
Gubią liście lipy, klony,
tu liść żółty, tam czerwony.
Lekki wietrzyk dmucha wieje,
miecie liście przez aleje.
– Co tam niesiesz powiedz Marku?
– Kolorowe liście z parku.

 

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
Listopad

1. Moje bliskie otoczenie- moja rodzina, mój dom
• Nazywa osoby z najbliższej rodziny;
• Zna imiona swoich rodziców;
• Rozpoznaje różnego rodzaju budynki;
• Rozpoznaje domy w różnych kulturach;
• Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich;
• Rozwijanie umiejętności wokalnych;

2. Zdrowie
• Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny osobistej;
• Poznanie zasad piramidy żywienia;
• Zapoznanie ze zdrowymi produktami spożywczymi;
• Propagowanie zdrowego stylu życia;
• Przeliczanie w dostępnym zakresie;
• Kształtowanie skupienia uwagi podczas wypowiedzi koleżanek i kolegów.

Piosenka na listopad:

1. Mój dom to dom rodzinny,
gdzie wszyscy bliscy są, brat ,siostra, mama,
tata to mój prawdziwy dom.

Ref. Mój dom, mój dom to właśnie jest mój dom.

2. Mój drugi dom przedszkole,
gdzie dzieci razem są, tu bawię się wesoło,
tu jest mój drugi dom…

3. Mój dom to cała Polska,
tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek to polskich dzieci dom…

Wiersz na listopad:
„Moja rodzina i ja”
(autor: B. Szelągowska)
Mama i tata,
i jeszcze ja!
Babcia i dziadek, chomiki dwa!
Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy
i się wzajemnie bardzo kochamy.
I nikt nikomu nie przypomina,
że najważniejsza w życiu rodzina!

„Domek”
Autor: Agnieszka Karcz

Mały domek daszek ma,
a na daszku ptaszki dwa.
Duże okna, z przodu drzwi,
a przed domem schody trzy.
Obok domku buda psa,
który długi ogon ma.
Wokół domku stary płot,
a na płocie czarny kot.

 

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
Grudzień

1. Goście za oknem
• Rozpoznaje różne gatunki ptaków;
• Rozpoznają ptaki, które zimują w Polsce;
• Rozpoznają ptaki, które opuszczają Polskę na zimę;
• Wie czym żywią się ptaki;
• Porównuje liczebność zbiorów;
• Rozwija motorykę mała podczas czynności manipulacyjnych;
• Kształtuje skupienie uwagi podczas wypowiadania się koleżanek i kolegów;

2. Świąteczne tradycje
• Zna tradycje Bożonarodzeniowe;
• Śpiewa świąteczne piosenki;
• Poznanie tradycyjnych potrwa Bożonarodzeniowych;
• Rozwijanie mowy;
• Ćwiczenie koncentracji uwagi;
• Kształtowanie prawidłowej postawy ciała;
• Przeliczanie elementów;
• Wdrożenie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy.

 

Piosenka na grudzień:
„Choinka, choineczka”
Autor: nieznany
My Aniołki tutaj w niebie cichutko siedzimy
i o pięknej choineczce tak sobie marzymy.
REF: Choinka, choineczka tu bombka, lampeczka
Choinka, choineczka na czubku gwiazdeczka.
Bez choinki tutaj w niebie jest nam bardzo smutno,
może ktoś nam ją przyniesie, chociażby malutka.
REF: Choinka……

Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”
Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Wiersz na grudzień:

„Jedzie Zima”
Autor nieznany
Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:

– Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.

„Ptaszki”
Autor: Julia Zasuwik
Zima długa i surowa,
naszym ptaszkom ziarno chowa.

Ptaszki głodne przyfruwają,
i w okienko zaglądają.

Nakarm ptaszki mój kolego,
a tym sprawisz coś dobrego.

Pełny brzuszek to uczyni,
że się ptak nie boi zimy.

                                                                            Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
                                                                                                      Styczeń

  1. W świecie baśni
  • Rozwijanie zdolności wokalnych;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania;
  • Rozwija motorykę mała podczas czynności manipulacyjnych;
  • Rozpoznaje postacie z bajek.

 

  1. Moja babcia i mój dziadek

 

  • Rozwijanie mowy
  • Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi w oparciu o wysłuchany utwór;
  • Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i budzenie empatii;
  • Doskonalenie spostrzegawczości;
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

Piosenka na styczeń:

My jesteśmy krasnoludki

My jesteśmy krasnoludki
Hopsa sa hopsa sa
Pod grzybkami nasze budki
Hopsa hopsa sa
Jemy mrówki żabkie łapki
Oj tak tak oj tak tak
A na głowach krasne czapki
To nasz to nasz znak

Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy
Trututu trututu
Gdy ktoś senny to uśpimy
Lulu lulu lu
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka
Ajajaj ajajaj
To zapłacze niezabudka
Uh uh

 

Babciu, droga babciu

Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy – tup, tup, tup,
teraz babciu Ty to zrób!

Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy – raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz Ty!

Babciu, droga Babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy – raz, dwa, trzy,
teraz dziadku zrób to Ty!

Babciu, droga Babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy Ci,
teraz dziadku daj nam Ty

                                                                            Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
                                                                                                        Luty

  1. Zimowe zabawy
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozwijanie mowy;
  • Rozwijanie twórczego myślenia;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat charakterystycznych cech zimy;
  • Poznawanie zasad i miejsca bezpiecznych zabaw zimowych;

2.Poznajemy kosmos

  • Wzbogacanie wiedzy na temat kosmosu
  • Ćwiczenie koncentracji uwagi;
  • Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Ćwiczenie pamięci;
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej.

Nasza Zima zła!


Hu! hu! ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
mroźnym śniegiem w oczy prószy,
wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha! Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
w ręku gałąź oszroniała,
a na plecach drwa…
Nasza zima zła!

 

Kosmiczna żabka

Ja jestem kosmiczną żabką

Czy Ty lubisz mnie

Tak bardzo chcę

Ja lubię cię

Ja jestem kosmiczną żabką

Czy polubisz mnie

Tak bardzo chcę

Ja lubię cię

Kuma kuma kuma kuma

Ja lubię cię

Kuma kuma kuma kuma

Czy lubisz mnie

Kum kum

Zielone łapki mam

Kum kum

A ty jakie masz

Kum kum

Tu moje nóżki są

Kum kum

Więc skaczmy razem hop

Ja jestem kosmiczną żabką

Czy Ty lubisz mnie

Tak bardzo chcę

Ja lubię cię

Ja jestem kosmiczną żabką

Czy polubisz mnie

Tak bardzo chcę

Ja lubię cię

Zobacz jak ja tańczę

Robię wywijańce

Zobacz jak ja tańczę

Robię wywijańce

Kuma kuma kuma kuma

Ja lubię cię

Kuma kuma kuma kuma

Czy lubisz mnie

                                                                           Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
                                                                                                     Marzec

 

  1. W świecie dinozaurów
  • Wzbogacenie wiedzy z zakresu prehistorii;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat charakterystycznych roślin okresu pehistorii;
  • Rozbudzanie zainteresowań dzieci;
  • Ćwiczenie pamięci;
  • Ćwiczenie sprawności fizycznej;
  • Rozwijanie spostrzegawczości oraz myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Rozwijanie mowy.
  1. Wiosna tuż-tuż
  • Wzbogacenie wiadomości na temat przyrody wiosną
  • Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących wiosną;
  • Rozwijanie spostrzegawczości;
  • Zakładanie wiosennej hodowli;
  • Poszerzenie wiedzy na temat niektórych ptaków powracających zimą do Polski;
  • Poszukiwanie oznak wiosny podczas spacerów i pobytów na świeżym powietrzu.

 

Piosenka na marzec:

Dinozaury żyły dawno temu,

ale stale są wśród nas.

W Jura Parku jest ich bardzo wiele,

jakby w miejscu stanął czas.

Chcesz przyjechać tu, gdzie super zabawa,

Dinozaurów sto, czeka na nas już.

Dużo dowiesz się, o tych wielkich gadach,

Poznasz wiele z nich i przyjedziesz znów.

 

Wiersz pt: Czekamy na wiosnę

(Marta Jelonek)

Nie chcemy mrozu, lodu i zimy,

My zaraz zimę w dal przegonimy!

Na wiosenkę już czekamy,

Dla niej głośno zaśpiewamy!

Wiosna zielona jak młoda trawa

Wiosną wesoła jest każda zabawa!

                                                                        Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
                                                                                                Kwiecień

  1. Wielkanoc
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
  • Poznanie symboli i tradycji związanych z Wielkanocą;
  • Rozpoznawanie przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą;
  • Rozwijanie sprawności manualnej;
  • Kształtowanie poczucia rytmu muzycznego;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
  1. Dbamy o naszą planetę
  • Poznanie i stosowanie zasad poszanowania przyrody;
  • Rozbudzanie postawy proekologicznej;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełny zdaniem;
  • Ćwiczenie koncentracji uwagi;
  • Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej;
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • Ćwiczenie ilustrowania ruchem piosenki.

 

Piosenka na kwiecień:

W naszym ogródeczku

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,

zrobimy porządki, zrobimy porządki.

Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,

przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,

włożymy nasionka, włożymy nasionka.

Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,

na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,

wszystko odmieni, i wszystko odmieni.

W naszym ogródeczku grządki zazieleni,

grządki zazieleni, raz, dwa, trzy

 

Piosenka na kwiecień:

Ziemia, planeta zielona

Nie warto mieszkać na Marsie,

nie warto mieszkać na Venus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu .

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

Chcę poznać życie delfinów

i wiedzieć co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

i z kotem móc się bawić.

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

Posadźmy kwiatów tysiące.

Posadźmy krzewy i drzewa,

niech z nieba uśmiecha się słońce,

pozwólmy ptakom śpiewać.

Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

wśród innych dalekich planet.

To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany.

 

Założenia Dydaktyczno-Wychowawcze
Maj

 

  1. Polska, mój dom

– Ćwiczenie koncentracji uwagi;
– Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej;
– Rozwijanie umiejętności wokalnych;
– Ćwiczenie ilustrowania ruchem piosenki;
– Ćwiczenie pamięci poprzez naukę wiersza;
– Ćwiczenie sprawności fizycznej;
– Rozwijanie spostrzegawczości oraz myślenia przyczynowo – skutkowego;
– Ćwiczenie segregowania przedmiotów ze względu na wspólną cechę.

  1. Moja rodzina, moja siła

– Rozwijanie sprawności manualnej;
– Doskonalenie pracy w małej grupie;
– Rozwijanie mowy;
– Rozwijanie twórczego myślenia;

– Rozpoznawanie figur geometrycznych;
– Rozwijanie poczucia rytmu i słuchu muzycznego;

– Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
– Kształtowanie sprawności fizycznej;
– Rozwijanie percepcji wzrokowo – słuchowe.

Wiersz na maj:

Kto ty jesteś?

Autor: Władysław Bełza

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

Rodzina

Autor: Kacper Kucharski

Mama, tata, ja i siostra

z nimi nie straszna żadna troska.

Wszyscy w trudzie się wspieramy,

razem zawsze radę damy.

 

Gdy za oknem pada deszcz,

przy rodzinie ciepło jest.

Miłość nasza nas rozgrzewa,

nam nie straszna jest ulewa.

Bo rodzina to jest skarb,

który wszystkich pieniędzy jest wart.

 

Piosenki na maj:

Jesteśmy Polką i Polakiem

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty

 

Mamo, tato!

muz i wykonanie: Kasia Zaniat

sł: Katarzyna Halasz

Tu są rączki, a tu nóżki.

Tutaj okrąglutkie brzuszki.

Tutaj oczka, a tu włoski.

Tutaj są pyzate noski.

Teraz w koło się kręcimy.

Jeden ukłon też zrobimy.

Mamie, tacie zaśpiewamy,

jak my bardzo Was kochamy.

Mamo, tato z Wami nawet zimą piękne lato

i słoneczko, co rozgoni chmury,

gdy dzień ponury.

Mamo, tato – dziękujemy dzisiaj bardzo za to,

że jesteście i zawsze będziecie

kochać nas najbardziej na świecie.

 

24
Kontrast