ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEJ ZAGRODY

W pierwszym tygodniu marca dzieci poznały zwierzęta z wiejskiej zagrody. Obejrzały film edukacyjny „Zwierzęta na wsi”, dzięki któremu poznały nazwy i odgłosy zwierząt hodowlanych. Na podstawie obrazków pogłębiały wiedzę na temat nazewnictwa zwierzęcych rodzin (mama, tata, dziecko), ich wyglądu, jedzenia i znaczenia dla ludzi. Nutki nauczyły się wiersza E. Michałowskiej „W zagrodzie Małgosi” i piosenki „Stary Donald farmę miał”. Podczas zajęć plastycznych doskonaliły sprawność rąk poprzez rwanie papieru, wycinanie, składanie i przyklejanie. Wykonały świnkę – wyklejanie papierowego talerzyka kolorowym papierem, a także kaczkę – metodą origami. Podczas zabaw dydaktycznych kształtowały umiejętność klasyfikowania, określania położenia w przestrzeni i przeliczania. Poznały wiele opowiadań, których bohaterami były zwierzęta i miały okazję wypowiadać się na ich temat rozwijając w ten sposób mowę.

 

 

 

 

 

DOMOWI ULUBIEŃCY

W ostatnim tygodniu lutego dzieci poznały zwierzęta, które mogą mieszkać w domu: psa, kota, chomika, świnkę morską, królika, kanarka, papugę, rybki. Na podstawie obrazków, opowiadań, wierszy i filmu edukacyjnego zgłębiały wiedzę na temat wyglądu, jedzenia, mieszkania, zwyczajów i akcesoriów domowych ulubieńców. Ponadto dowiedziały się o konieczności dbania o domowe pupile i właściwego traktowania zwierząt. Nutki nauczyły się piosenki „O zwierzętach domowych”, a także wykonały pracę plastyczną metodą origami przedstawiającą rybkę. Kształtowały umiejętność klasyfikowania i przeliczania podczas zabaw z obrazkowymi zwierzętami. Dzieci chętnie opowiadały o swoich domowych ulubieńcach, podawały ich imiona  i mówiły w jaki sposób się nimi zajmują. Ci zaś, którzy nie mają domowych pupili wypowiadali się na temat „Czy i jakie zwierzątko chcieliby mieć mieć i dlaczego?”.

 

 

 

 

 

DZIEŃ KOTA

We wtorek 23 lutego z małym opóźnieniem obchodziliśmy „Dzień Kota”. Dzięki pomocy swoich rodziców dzieci wykonały opaski na głowy i w tym dniu upodobniły się do swoich czworonożnych przyjaciół.

Dzień rozpoczęliśmy od przywitania się w kocim języku  i zabawy ruchowej do piosenki „My jesteśmy kotki dwa”. Następnie dzieci wysłuchały opowiadania „Zosia i jej kotki” i miały za zadanie pomóc dziewczynce odszukać 5 kotków, które nabroiły i się schowały.  Nutki poradziły sobie bez problemu. Mówiąc, gdzie znalazły kociaki utrwalały określenia dotyczące położenia w przestrzeni: „na”, „pod”, „za”, „obok”, „przed”. Następnie zamieniły się w głodne kotki, które szukały misek z mlekiem, a kiedy je znalazły i się napiły wykonywały różne ćwiczenia logopedyczne. W drugiej części zajęć wykonały zespołową pracę plastyczną „Kotek” metodą stemplowania.

Po południu Nutki wysłuchały bajki „Kot w butach” i ją opowiedziały, wykonały ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo-ruchową w roli głównej z kotami i obejrzały na tablicy multimedialnej dwie bajki, których głównymi bohaterami były koty „Tom i Jery” oraz „Przygody kota Filemona”. Na zakończenie dnia dzieci bawiły się w zabawę paluszkową „Pięć małych kotów” i zabawę ruchową do piosenki „Skradam się powoli jak każdy kot”.

„Dzień Kota” minął szybko i bardzo podobał się dzieciom.

 

 

 

 

 

BAL KARNAWAŁOWY

Nadszedł wymarzony i długo oczekiwany dzień przez NUTKI:-) W piątek, 12 lutego od rana dzieci z uśmiechem na twarzy i ze strojami w rękach wchodziły do przedszkola. Od progu chwaliły się kim będą na balu i jakie akcesoria przyniosły. Nie mogły doczekać się chwili, kiedy będą mogły założyć swoje stroje. Po śniadaniu i toalecie w końcu nadszedł ten czas:-) Każdy zamienił się w wymarzoną bajkową postać. Kogóż tam nie było? Księżniczki, Wróżki, Motylki, Myszka Miki, Jednorożec, Króliczek, Spider-Man, Kotboy, Batman, Rubies, Luigi, Lego Ninjago, a nawet policjanci, którzy pilnowali porządku podczas zabaw, no i głównodowodzący Klauni:-) Pięknie przystrojona sala, bajecznie wyglądające dzieci i super przeboje gwarantowały sukces już na starcie. Tak też było. Dzieci bawiły się świetnie podczas różnych konkursów i zabaw zaplanowanych przez Ciocię, a na zakończenie wykonały pamiątkowe zdjęcia. Po obiadku i krótkim odpoczynku kontynuowaliśmy karnawałowe zabawy już bez strojów,  ale nie przeszkadzało nam to w ogóle i równie wspaniale się bawiliśmy. Ten dzień na długo pozostanie w naszej pamięci;-)

 

 

 

 

 

 

KARNAWAŁ

Karnawał to czas pełen radości i zabaw. Nutki, w tym wyjątkowym czasie, poznały tradycje i zwyczaje z nim związane. Wysłuchały wielu bajkowo-karnawałowych opowiadań, nauczyły się na pamięć wiersza Natalii Łasochy „Jak karnawał to karnawał”, śpiewać piosenki „W karnawale” (sł. Dorota Gellner, muz. Ewa Jakubowska ), a także tańczyć do niej walczyka. Dzieci wcielały się w role bajkowych postaci: Baby Jagi, Jasia, Małgosi, woźniców i koni inscenizując wiersz Hanny Ożogowskiej „Wielka wyprawa”, a także poznały zabawę ludową „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”. Ponadto Nutki wykonały wiele prac plastycznych doskonaląc sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową. Rysowały kredkami bajkową postać, za którą planowały przebrać się na bal, jak również Babę Jagę z bajki „Jaś i Małgosia”. Wycinały i przyklejały do szablonu głowy Klauna brakujące elementy, ozdabiały maski karnawałowe, a także robiły kolorowe girlandy, aby udekorować nimi salę na  bal karnawałowy. Przygotowania były bardzo intensywne, ale bardzo przyjemne. Aż w końcu nadszedł wymarzony dzień:-)

 

 

 

 

 

 

W SKLEPIE

Nutki podczas zabawy dydaktycznej „W sklepie” przekonały się, że matematyka nie musi być nudna. Dzieci rozpoczęły zabawę od klasyfikowania zgromadzonych przedmiotów i określania z jakiego sklepu pochodzą. Wyodrębniły trzy rodzaje sklepów: piekarnię, warzywno-owocowy i sklep ze słodyczami. Następnie wcieliły się w rolę sprzedawców i kupujących. Uczyły się jak kupować i jak sprzedawać, jakich zwrotów używać i jak płacić za zakupiony towar. Pieniądze zastąpiły im klocki. Nutki przeliczały zakupione rzeczy i określały kto ma więcej, a kto mniej. Nauka matematyki stała się super zabawą!!!

 

 

 

 

 

DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA

18 stycznia 1882 roku urodził się pisarz Alan Aleksander Milne. Rocznica urodzin autora książki „Kubuś Puchatek” stała się okazją do ustanowienia Międzynarodowego Dnia Kubusia Puchatka.
Nutki postanowiły uczcić ten dzień. Najpierw dzieci zapoznały się z historią powstania książki o Kubusiu Puchatku, wysłuchały czytanego przez ciocię I rozdziału książki, a potem przystąpiły do wykonywania zadań jakie zlecił im Kubuś Puchatek w specjalnie napisanym do nich liście. Musiały wytropić po śladach ukryte słoiki miodu, które zawierały różne zadania do wykonania. Po rozwiązaniu wszystkich zagadek dzieci otrzymały nagrodę, mogły na chwilę zamienić się w misie i wylizać talerzyki z miodem, który był przysmakiem Kubusia. Bardzo im się to podobało:-) Następnie przystąpiły do wykonania prezentu dla Puchatka i narysowały jego portret, a dziewczynki zorganizowały w kąciku kuchennym przyjęcie dla misia. Niespodzianką był również Puchatkowy podwieczorek, czyli chlebek z miodem. Mniam, mniam …… Na zakończenie dnia  wszystkie dzieci otrzymały Kubusiową odznakę. To był wspaniały dzień, pełen wrażeń:-)

 

 

 

 

 

TO JUŻ ZIMA

W pierwszych dwóch tygodniach stycznia realizowaliśmy blok tematyczny „To już zima”, którego celem było zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi nowej pory roku. Nutki dowiedziały się po czym rozpoznać zimę i jak się do niej przygotować. Poznały wiele zimowych zabaw i sportów, a także dowiedziały się jak bezpiecznie bawić się w zimowe zabawy. Choć na początku śniegu nie było Nutki codziennie przywoływały Panią Zimę piosenką „Zbudź się zimo”. Wykonały także kilka prac plastycznych –  śnieżynkę, bałwana i malowały zimowy pejzaż. Zima w końcu się obudziła i zawitała do nas, a radość dzieci była nie do opisania. Mogły w końcu pobawić się w to wszystko, o czym mówiły na zajęciach.  Ulepiły bałwana, grały w śnieżki, robiły aniołki i śledziły tropy na śniegu. Oby ten czas radości potrwał jeszcze trochę;-)

 

 

 

 

 

URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

W pierwszych dwóch tygodniach grudnia realizowaliśmy blok tematyczny „Urządzenia elektryczne”, którego celem było zapoznanie dzieci z elektrycznymi urządzeniami gospodarstwa domowego. Nutki dowiedziały się, że do pracy urządzeń elektrycznych potrzebny jest prąd i jakie zagrożenia stwarza. Poznały zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi. Na podstawie obrazków nazywały urządzenia elektryczne, określały do czego służą i przyporządkowywały je do pomieszczeń w domu. Dzięki stworzonemu Kącikowi Technologicznemu dzieci mogły zobaczyć jak dawniej wyglądały sprzęty gospodarstwa domowego i nie tylko. Podczas zajęć plastyczno-technicznych Nutki skonstruowały komputer oraz wykleiły bibułą lampkę nocną. Ponadto nauczyły się piosenki „Urządzenia domowe” i wiersza Danuty Graj „Król i jego elektryczni słudzy”.

 

 

 

 

 

MIKOŁAJKI

Ojojoj!!! Jaki to był dzień???!!!

W poniedziałek 7.12 Nutki od rana nasłuchiwały i wypatrywały Mikołaja. Dlaczego? Każdy chyba wie:-) 6 grudnia (niedziela) Święty Mikołaj obchodzi swoje imieniny i z tej okazji rozdaje dzieciom prezenty:-) W niedzielę dzieci dostały upominki w domu, a w poniedziałek czekały na Mikołaja w przedszkolu. Od rana były wyjątkowo grzeczne i uczynne. Co kilka chwil dopytywały czy na pewno Mikołaj o nich nie zapomni. Ciocie tłumaczyły, że muszą być cierpliwe, bo Mikołaj musi odwiedzić duuuuuużo dzieci i stara się nikogo nie pominąć. Średniaki starały się ze wszystkich sił, ale często wyglądały przez okno. Ciocia starała się zagospodarować im czas oczekiwania i najpierw zaprosiła na bajkę, dzięki której dzieci poznały historię świętego Mikołaja – biskupa Miry, następnie poprosiła o pomoc w rozpakowaniu  mini worka z prezentami i nazywaniu zabawek, a następnie zaproponowała wykonanie imieninowego prezentu – portretu Mikołaja. Nutki wcieliły się również w rolę reniferów św. Mikołaja i w rytm mikołajkowej piosenki naśladowały zaprzęgi. Podczas poobiedniego odpoczynku dzieci usłyszały dzwonki Mikołaja, ale pomimo szybkiej reakcji nie zobaczyły go. Myślały, że się przesłyszały, ale okazało się, że Święty odwiedził przedszkole i zostawił małe podarunki w butach. Jakie było zdumienie dzieci nie sposób opisać:-)

 

 

ANDRZEJKI

„Hokus-pokus, czary-mary,
niech się spełnią andrzejkowe czary.”

Takim zaklęciem Nutki rozpoczęły dzień 30 listopada 2020 roku w przedszkolu. W sali zapanowała magiczna atmosfera, gdyż odwiedziła nas Czarodziejka z Czarnej Góry. Opowiedziała dzieciom o zwyczajach i tradycjach związanych z dniem św. Andrzeja, a potem zaprosiła średniaki do zaczarowanego świata wróżb. Na dobry początek, każde dziecko musiało odnaleźć karteczkę ze swoim imieniem, wrzucić ją do magicznego pudełka i wypowiedzieć zaklęcie. Następnie Nutki wybierały kwiaty, które im się podobają. Każdy kwiat symbolizował coś innego, np. róża – szczęście w życiu:-), a aster – kłopoty:-( Dzieci losowały obrazki, przedstawiające zawody i odgadywały kim będą jak dorosną, a także obrazki przedstawiające zwierzęta, które symbolizowały cechy charakteru, np. lew – dzielny, odważny, a myszka – sprytna. Nie wszyscy jednak byli zadowoleni z tego co wylosowali;-)  Nie zabrakło także zabawy „Wędrujące buty”, którą wygrała Czarodziejka:-) Wróżby przeplatane były tańcami oraz zabawami przy skocznej muzyce. Ten dzień był dniem radosnych zabaw i wróżb, w których dzieci mogły poznać swoją bliższą i dalszą przyszłość. Nutkom bardzo podobał się 🙂

 

 

 

MAGICZNA MOC BAJEK – „PAW, CO OGON MIAŁ Z PRZYJAŹNI”

W listopadzie dzieci z grupy Nutki w ramach udziału w Projekcie „Magiczna Moc Bajek” zrealizowały dwa zadania. Obejrzały dobranockę z dawnych lat – Reksio i wykonały zadanie obowiązkowe z Modułu II – Przyjaźń i Miłość – „Paw co ogon miał z przyjaźni”. Wychowawczyni przeczytała dzieciom bajkę Pana Poety i nakierowała rozmowę, w ten sposób, aby czterolatki zrozumiały, że przyjacielska pomoc jest niezwykle ważna i wcale nie musi być wielka. Drobne gesty również są mile widziane i cenione, a bezinteresowna pomoc drugiej osobie jest bezcenna. Podczas pogadanki dzieci opowiadały komu i w jaki sposób pomagały, a potem wspólnie wykonały pracę plastyczną. Pomogły pawiowi, który zgubił piórka odzyskać ogon:-)

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

„Miś pluszowy,
Miś kudłaty,
Biały, czarny
Lub łaciaty.
Wszystkie misie
My kochamy,
Bo ich święto dzisiaj mamy”

W środę 25 listopada obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Był to czas pełen wspólnej i hucznej zabawy. Dzieci spędziły dzień tańcząc, śpiewając, słuchając wierszy, układając puzzle oraz historyjki obrazkowe o tematyce misiowej. Od samego rana towarzyszyły nam również misiowe posiłki. Na drugie śniadanie „Nutki” zjadły Misiowy tort urodzinowy, wcześniej głośno śpiewając „Sto lat” dla wszystkich Pluszowych Misiów. Oczywiście nie obyło się bez pamiątkowych zdjęć z misiami. Na koniec tego emocjonującego dnia Średniaki wysłuchały bajki „Złotowłosa i trzy misie” oraz zostały odznaczone medalem Przyjaciela Pluszowego Misia. Jak widać pomimo coraz to nowocześniejszych i atrakcyjniejszych zabawek moda na misie nie przemija nigdy.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA

W piątek 20 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Data ta upamiętnia podpisanie najważniejszego dokumentu gwarantującego prawa wszystkim dzieciom – Konwencji o prawach dziecka. Z tej okazji Nutki obejrzały film edukacyjny „Prawa Dziecka” i poznały różne prawa na przykładzie bajek. Następnie omówiliśmy te prawa i stworzyliśmy plakat „Każdy Przedszkolak – Wielki Patriota – Mały Człowiek” (w ramach udziału w Projekcie „Piękna Nasza Polska Cała”). Słuchaliśmy również piosenki Karoliny Gawlik „Prawa dzieci” i wspólnie śpiewaliśmy refren „Dzieci swoje prawa mają, teraz wszyscy je poznają”.

Jak pisał Janusz Korczak – pedagog, teoretyk i praktyk wychowania „Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci – są ludzie”. Teoria Janusza Korczaka przez lata nie straciła aktualności. Jest wyrazem jego głębokiej mądrości i miłości do dzieci. Poniżej kilka złotych myśli i cytatów Pedagoga, które odzwierciedlają jak poznawać i wychowywać dziecko, by wspomóc jego rozwój i kształcenie.

  1. „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż”.
  2. „Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia”.
  3. „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.
  4. „Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało”.
  5. „W wychowaniu kieruję się sercem. Patrzę na dziecko sercem. Dostrzegam serce w dziecku i dziecko w sercu. Jego i swoim”

JESTEM POLKĄ

JESTEM POLAKIEM

Wychowanie patriotyczne pełni bardzo ważną rolę w edukacji przedszkolnej. Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do ojczyzny, obyczajów oraz kultury narodowej, a także w szacunku dla ludzi. Nikt nie rodzi się patriotą. Patriotyzm budujemy stopniowo poprzez działalność dydaktyczno-wychowawczą, dlatego w naszym przedszkolu już od najmłodszych lat budzimy przywiązanie do ojczyzny oraz swojego miasta. Jak to robimy? Otóż robiliśmy to na wiele różnych sposobów. Zaczęliśmy od obejrzenia filmu edukacyjnego „Polska – moja ojczyzna”, z którego dzieci dowiedziały się jak nazywa się nasz kraj i jakiej narodowości jesteśmy, poznały polskie symbole narodowe (godło, flaga, hymn), najdłuższą rzekę, a także stolicę Polski. Nutki nauczyły się I i II zwrotki oraz refrenu „Mazurka Dąbrowskiego”, wiersza B. Szelągowskiej „Moja ojczyzna” i piosenki „Jestem Polakiem”. Swoje umiejętności zaprezentowały w „mini przedstawieniu” dla Rodziców z okazji Święta Niepodległości. Wykonały także kilka prac plastycznych (flaga, godło, mapa Polski) i zabaw ludowych „Mam chusteczkę haftowaną”, „Chodzi lisek koło drogi”, „Ojciec Wirgiliusz” dzięki czemu zaspokoiły swoją ciekawość poznawczą. Średniaki poznały Legendy Warszawskie „Wars i Sawa” oraz „Syrenka Warszawska”, dzięki którym dowiedziały się jak powstała Warszawa – stolica Polski i miasto, w którym mieszkają. Podczas realizacji tematu o patriotyzmie Nutki zrozumiały, jak ważną sprawą jest szacunek nie tylko względem ludzi, ale także symboli narodowych.

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

10 listopada obchodziliśmy w naszym przedszkolu Narodowe Święto Niepodległości. To był bardzo radosny dzień, choć inny niż wszystkie do tej pory. Ze względu na pandemię każda grupa świętowała w swojej sali. Wszystkie dzieci tego dnia wyglądały odświętnie i uroczyście. Ciocie nagrały „mini występy” i przesłały Rodzicom w formie filmików. Nutki zaśpiewały hymn „Mazurek Dąbrowskiego”, powiedziały wiersz B. Szelągowskiej „Moja ojczyzna” i zatańczyły do piosenki „Jestem Polakiem”. Podczas występów pamiętały o właściwej postawie i szacunku do symboli narodowych. W dalszej części dnia dzieci wzięły udział w Pokazie Mody Patriotycznej w ramach udziału w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała” i prezentowały stroje przygotowane przez Rodziców. O godz. 11:11 wszyscy obecni tego dnia spotkali się na parkingu przedszkolnym i wspólnie odśpiewali hymn Polski przystępując tym samym do akcji #SzkołaDoHymnu organizowanego przez MEN. To nie był jednak koniec atrakcji tego dnia, bowiem po południu zostały ogłoszone wyniki Konkursu Plastycznego „Herb Naszego Miasta”, w którym kilkoro dzieci z naszej grupy brało udział. W kategorii dzieci 4-letnich zwyciężył Jakub Z. i otrzymał dyplom i nagrodę rzeczową. Pozostałe dzieci: Szymon Z., Lena, Hania Ki., Maria i Julia otrzymały dyplomy z wyróżnieniem za udział. Dzięki uroczystościom  tego typu przedszkolaki od najmłodszych lat  uczą się patriotyzmu, kształtują pozytywne postawy i uczucia patriotyczne. Mamy nadzieję, że ten wyjątkowy dzień na długo pozostanie w pamięci naszych wychowanków.

DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

5 listopada „Nutki” w ramach udziału w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna moc bajek” zrealizowały zadanie nr 8 Dzień Postaci z Bajek. Już od samego rana Nutkom towarzyszył bajkowy nastrój. Dzieci przyniosły do przedszkola wykonane wspólnie z rodzicami opaski z emblematem wybranej postaci z bajki lub baśni. Średniaki rozwiązywały bajkowe zagadki, przemierzały las śladami Jasia i Małgosi, pokonując rożne przeszkody, a także wcieliły się w rolę myszek, uciekających przed kotem. Zabawom i śmiechom nie było końca.  Na zakończenie dnia Ola opowiedziała swoim kolegom i koleżankom bajkę o „Czerwonym Kapturku”. To był prawdziwie bajkowy dzień, który na długo zostanie w naszej pamięci.

JESIEŃ W LESIE

„Jesień w lesie” to blok tematyczny, który Nutki realizowały w drugiej połowie października. Dzieci rozpoczęły tę przygodę od spaceru po pobliskim lesie. Poznały zasady zachowania i podziwiały jesienną przyrodę. Oglądały i nazywały drzewa, a także zbierały dary jesieni, które następnie wykorzystały do stworzenia kącika przyrodniczego w sali. Nutki poznały roślinność i mieszkańców lasu. Dowiedziały się, że niektóre zwierzęta zapadają w sen zimowy, a ptaki odlatują do ciepłych krajów. Nauczyły się wierszy i piosenek o tematyce jesiennej, a także wykonały kilka prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem darów jesieni. Dużo czasu spędziły na zabawach z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: kasztanów, żołędzi, liści (układały rytmy, klasyfikowały, przeliczały w dostępnym dla siebie zakresie). Miło spędzony czas podczas naszych działań został uchwycony w fotorelacji:-)

TYDZIEŃ UPRZEJMOŚCI

„Nutki” w ramach udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” zrealizowały zadanie nr 2 „Tydzień uprzejmości” z Modułu III – Kocham, Lubię, Szanuję. Dzieci każdego dnia witają się mówiąc „Dzień dobry”, a żegnają mówiąc „Do widzenia”. Używają „magicznych” słów: „proszę, dziękuję, przepraszam” i wiedzą, że należy pomagać sobie nawzajem, a także  starszym i słabszym. Średniaki starają się pomagać sobie nawzajem podczas ubierania i rozbierania, sprzątania zabawek, a także pomagać starszym, np. podczas prac porządkowych naszemu Panu Ogrodnikowi:-)

DZIEŃ CHLEBA

16 października obchodziliśmy „Dzień Chleba”. W tym dniu Nutki dowiedziały się jak powstaje chleb na podstawie historyjki obrazkowej „Od ziarenka do bochenka”, poznały różne rodzaje pieczywa, a następnie obserwowały proces powstawania chleba, który pokazała im wychowawczyni. Ostatnim etapem była degustacja świeżego i pachnącego pieczywa podczas podwieczorku. Dzieci same robiły sobie kanapki, które oczywiście smakowały wybornie:-)

PUCHATKOWY PORANEK

„Nutki” w ramach Projektu „Technikoludek, czyli przedszkolak w świecie technologii” zrealizowały zadanie październikowe „Puchatkowy Poranek Edukacyjno-Bajkowy”. Przedszkolaki obejrzały bajkę „Kubuś Puchatek” z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, a następnie kolorowały postacie z bajki.

LAURKA DLA WARSZAWY

„Nutki” w ramach realizacji Projektu „Piękna nasza Polska cała” wykonały zadanie „A ja kocham moje miasto”. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem rysowały kredą na parkingu przedszkolnym największą laurkę dla naszego miasta – Warszawy:-)

JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE

„Jesień w sadzie i ogrodzie” to blok tematyczny, który Nutki realizowały w pierwszej połowie października. Dzieci poznawały nazwy drzew owocowych i owoców na nich rosnących, a także sposoby ich przechowywania i przetwarzania. Stworzyły własny sad na zajęciach plastycznych i małą spiżarnię. Poznawały owoce po dotyku i smaku, a także degustowały świeżo robione soki: pomarańczowo-cytrynowy i jabłkowo-gruszkowy z dodatkiem kiwi. Soki robione były z wykorzystaniem nowoczesnych technologii:-) Nutki poznały także różne warzywa, te znane i mniej znane. Układały warzywne rytmy, nauczyły się piosenki „Dary Jesieni”, tańczyły do piosenki „Czerwony pomidorek”, brały udział w inscenizacji wiersza Jana Brzechwy „Pomidor”. Wcielały się w rolę aktorów i widzów. Wykonały grupową pracę plastyczną „Warzywny pociąg”. Na zakończenie tematu mogły zobaczyć jak zrobić i spróbować sok marchewkowy.

DZIEŃ DRZEWA

W tym roku w naszym przedszkolu „Dzień Drzewa” obchodziliśmy 9 października. Tego dnia w Nutkach odbyły się zajęcia związane z tematyką drzew, dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody. Każda grupa wraz ze swoim wychowawcą posadziła drzewo – jarząb pospolity lub dziką jabłoń w ogrodzie przedszkolnym. W ten sposób zrealizowaliśmy zadanie „Piękna Niepodległa” w związku z udziałem w Projekcie „Piękna Nasza Polska cała”, a także symbolicznie włączyliśmy się do programu „Drzewa dla klimatu”, który realizuje Klub Gaja, zachęcając młodych ludzi do podejmowania lokalnych działań proekologicznych dotyczących sadzenia i ochrony drzew.

KĄCIK TECHNOLOGICZNY

„Nutki” w ramach realizacji Projektu „Technikoludek, czyli przedszkolak w świecie technologii” stworzyły w swojej sali Kącik Technologiczny i świetnie się w nim bawiły 🙂

BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA

„Bezpieczna droga do przedszkola” to blok tematyczny, który Nutki realizowały w drugiej połowie września. Podczas zajęć dzieci zostały zapoznane z zasadami ruchu drogowego, poznały niektóre znaki drogowe – ich kształt, kolor i symbol, a także nauczyły się korzystać z przejścia dla pieszych. Zdobytą wiedzę teoretyczną Nutki pogłębiały podczas zabaw z wykorzystaniem „Miasteczka ruchu drogowego”, a także podczas spacerów na pobliskie skrzyżowanie. Wykonały również prace plastyczne – znaki drogowe i sygnalizatory, aby utrwalić swoją wiedzę. Na podsumowanie tematu zostało zorganizowane spotkanie z Inspekcją Transportu Drogowego, podczas którego dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat bezpiecznej drogi do przedszkola oraz znajomością zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na placu zabaw.

DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

W tym roku „Dzień Przedszkolaka” obchodziliśmy 21 września. Pomimo trudnej sytuacji pandemicznej udało nam się zorganizować wspólne zabawy integracyjne na placu przedszkolnym. Pani Dyrektor przeczytała dzieciom opowiadanie „Przyjaciele” z książki Czesława Janczarskiego „Przygody i wędrówki Misia Uszatka”, a później dzieci bawiły się przy największych przebojach muzycznych, brały udział w zabawach ruchowych, tanecznych i integracyjnych. Po południu zaś, przedszkolaki obejrzały na tablicy multimedialnej film animowany „Przygody Misia Uszatka”. To był wspaniały dzień:-)

KODEKS PRZEDSZKOLAKA NA MEDAL

„Nutki” stworzyły obrazkowy KODEKS PRZEDSZKOLAKA NA MEDAL. W związku z udziałem w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym  „Z kulturą mi do twarzy” dzieci wspólnie z wychowawczynią ustaliły zasady panujące w grupie i zobowiązały się do ich przestrzegania. Zawarcie umowy przypieczętowały zarysem własnej dłoni.

24
Kontrast